Honda på IAA, Frankfurt

Honda på IAA, Frankfurt

Honda på IAA, Frankfurt

Honda på IAA, Frankfurt

Honda på IAA, Frankfurt

Honda CR-V 2018

Honda CR-V 2018

Honda CR-V 2018

Honda CR-V 2018

Honda CR-V 2018

Honda CR-V 2018

Honda CR-V 2018

Honda CR-V 2018

Honda CR-V 2018

Honda CR-V 2018

Honda Urban EV Concept

Honda Urban EV Concept

Honda Urban EV Concept

Honda Urban EV Concept

Honda Urban EV Concept

Honda Urban EV Concept

Honda Urban EV Concept

Honda Urban EV Concept

Honda Urban EV Concept

Honda Urban EV Concept

Honda Urban EV Concept

Honda Urban EV Concept

Honda Urban EV Concept

Elektrifisering hos Honda

Honda føyer seg inn i den grønne rekken og lover: Elektrifisering vil finne veien til alle modellserier.

Publisert Sist oppdatert

Og det er ikke bare fremtidsvyer og tomme ord fra Honda-sjef Takahiro Hachigo – elektrifiseringen starter umiddelbart, sa han på dagens pressekonferanse i Frankfurt da han avduket den lille elbilen Urban EV Concept.

– Denne bilen skal være på plass i Europa i 2019, lovte han videre.

Honda Urban EV Concept er basert på en helt ny plattform og kombinerer avansert teknologi med kul design som har tydelige japanske røtter.

Bilen er 10 cm kortere enn Honda Jazz, så jeg har en mistanke om at den kan bli i minste laget for europeisk smak. Det skal nok også mye til at de omvendt hengslede dørene blir med over til produksjonsutgaven.

På globalt nivå regner Honda med at to av tre biler de selger i 2030 er elektriske i større eller mindre grad. I Europa er målet å være på et slikt nivå allerede i 2025 siden interessen er større her enn i resten av verden.

Honda viser også frem sin helt nye CR-V som skal på det europeiske markedet i 2018, og den blir første Honda SUV med hybrid drivlinje som skal selges i Europa.

Vi har fulgt bilen på en lang introduksjonsferd som startet i Japan og USA for snart et år siden, og som på veien har vært innom Australia hvor de avslørte at CR-V kan leveres som syvseter, dog ikke i kombinasjon med firehjulsdrift.

Vi får få detaljer om den hybride drivlinjen bortsett fra at den skal kombinere en 2,0-liters i-VTEC bensinmotor med Atkinsons syklus med elmotoren.

Alternativt kan CR-V leveres med en 1,5-liters turbomotor, men diesel kommer overhodet ikke på programmet i Europa, og heller ingen andre steder så vidt jeg forstår.

Vi får vente på ytterligere detaljer nærmere lanseringen.

Fra før har vi omtalt Jazz som også får et ansiktsløft i høst.

Powered by Labrador CMS