-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
BMW racer i full flora
Det blir et herlig gjensyn med klassiske racing-farger når BMW kommer på banen for å slåss med sin M8 GTE i 2018.
Foreløpig har vi kun sett kamuflerte versjoner av BMWs nye GT-racer, men i Frankfurt debuterer den i full racing-habitt og klassiske BMW motorsportfarger.
BMW 8-serie og M8 skal i salg fra 2018, men før den kommer til forhandlerne skal den ut og konkurrere på racerbanen.
Verdensmesterskapet i langdistanseløp (FIA WEC) og det amerikanske motstykket, IMSA WeatherTech SortsCar Championship (IWSC) står på agendaen. I WEC inngår det legendariske 24-timersløpet på Le Mans.
Første konkurranse blir 24-timeren på Daytona i januar, og BMW Motorsport-direktør Jens Marquardt forteller at testing og utvikling av bilen følger opplagt skjema.
Motoren er en 4,0-liters V8 med TwinPower Turbo-teknologi og en effekt på drøye 500 hester. Blokka er produsert i aluminium og hentet fra en produksjonsmotor. Girkassen er sekstrinns sekvensiell
Utviklingsarbeidet har fokusert på å gjøre motoren mest mulig effektiv med maksimal slitestyrke.
BMW M8 GTE er i stor grad utviklet virtuelt via avansert programvare. Det er produsert komponenter med 3D-printere for å teste ut aerodynamiske detaljer.
Racing- og produksjonsingeniører har jobbet hånd i hånd med utviklingen av løpsbil og gatebil. Lettvekts-design har også vært i fokus under utvikling av GT sportsbilen.
Man har spart mye vekt på å benytte ultralette CFRP-komponenter, en produksjonsteknikk BMW har tilegnet seg gjennom i3 og i8.
M8 GTE har et flateinnhold på rundt ti kvadrat, med en lengde på 4,980 meter og en bredde på 2,046 meter.
Når den likevel bare veier 1220 kg skyldes det at den er ribbet for alt man ikke trenger når eneste oppgave er å ta seg raskt rundt en bane. Skjønt det settes selvsagt store krav til utstyret som skal tåle et høyt tempo og maksimale påkjenninger i time etter time.
BMW har en stolt historie på Le Mans hvor deres største bragd kom med totalseier i øverste divisjon i 1999. Bilen den gang var BMW V12 LMR og førerne Yannick Dalmas, Joachim Winkelhock og Pierluigi Martini.
Det er interessant at de gjør sitt comeback i GT-klassen i stedet for å satse på en prototyp i LMP1-kategorien. Og det er liten tvil om at denne bilen blir en publikumsfavoritt alle steder den dukker opp i 2018-sesongen.