-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Så kjedelig at det blir kult?
Plutselig dukket det opp en ganske skjerpa 40-åring i mitt liv. Det har tatt lang tid før jeg skjønte hvor bra hun var.
Det er ikke lenge siden jeg fortalte om en tur til litt fremtids-Mazda der jeg også ble sendt litt tilbake i tid, 40 år faktisk, til Ladas Niva.
Jeg begynte å tenke på den da co-driveren min fortalte om sitt sommereventyr med den gamle damen. Han la vekt på hvor tøff hun var og hvordan hun nektet å la seg knekke.
Mens jeg egentlig begynte å tenke på at hun så ganske bra ut. Stram i overflaten, fine proporsjoner - egentlig mye mer attraktiv enn jeg oppfattet da hun var ung.
Les også: Niva i skyggen for Tahoe
Så selvfølgelig måtte jeg innom først én forhandler, og så en til, neste gang jeg var i Tyskland.
For der selges det Lada, de moderne, først og fremst på grunn av prisen regner jeg med, men selgerne forsikret meg at Niva-kundene kom først og fremst fordi hun var så brukbar, og så ukomplisert.
Riktignok ble hun litt herpa av den tyske importøren i forbindelse med 40-års jubileet nå i år, han lagde en spesialversjon av henne som han døpte – av alle ting – Niva 4x4 Urban Hipster! Lettmetallfelger og jålete hjulbuer er liksom ikke hennes greie.
Men resten var akkurat som før. En design som er så riktig at den aldri kan bli umoderne. Og en mekanikk som nok har en del gammel-Fiat i seg og som er bunn-solid – spett&slegge dimensjoner – hele veien.
Og jeg husker henne definitivt som en skikkelig turkamerat. Selv de barka off-roaderne som brukte ferien sin i sørpeløypa på Trandum, hadde en litt anerkjennende beundring for denne komplett ikke-glamorøse firegangerfireren.
I Tyskland kan du få denne bilen for under 12.000 euro, men den har jo spesifikasjoner som gjør den fullstendig uegnet for norske avgifter:
1300 kg, 0,95 liter/mil som gir 216 gram CO2 per kilometer. Glem det! Og sannsynligvis har du ikke tid til å vente i 20 sekunder på å nå 100 km/t heller, samtidig som en 83-hesters 8-ventiler firer er alt for veikt for deg.
Dessuten må jeg jo i all min nostalgiske begeistring innrømme at kjøreegenskapene ikke akkurat var «flate» uten tilløp til krengning. Men det blir litt 2CV dette her, bak dette rattet får man en helt annen attitude.
Ting haster ikke, og det er egentlig ikke noen konkurranse på landeveien. Det finnes ikke den Teslaen du ikke kan kjøre over – føles det som.
Men det jeg egentlig antyder er at for det første ble det solgt nesten 1000 nye Nivaer i Norge, mellom 1983 og 1992. Det ville være rart om ingen er tilbake. Dessuten er jo svært mange av dem mer enn 30 år gamle. Veteran, med andre ord.
Det er altfor mange engelske åpne to seters sportsvogner her i verden. Slå et lite slag for Lada.