2017 Hyundai Kona
2017 Hyundai Kona
2017 Hyundai Kona
2017 Hyundai Kona
2017 Hyundai Kona
2017 Hyundai Kona
2017 Hyundai Kona
2017 Hyundai Kona
2017 Hyundai Kona
2017 Hyundai Kona
2017 Hyundai Kona
2017 Hyundai Kona
2017 Hyundai Kona
2017 Hyundai Kona
2017 Hyundai Kona
2017 Hyundai Kona
2017 Hyundai Kona
2017 Hyundai Kona
2017 Hyundai Kona
2017 Hyundai Kona
2017 Hyundai Kona
2017 Hyundai Kona
2017 Hyundai Kona
2017 Hyundai Kona
2017 Hyundai Kona
2017 Hyundai Kona
2017 Hyundai Kona
2017 Hyundai Kona
2017 Hyundai Kona
2017 Hyundai Kona
2017 Hyundai Kona
2017 Hyundai Kona
2017 Hyundai Kona
2017 Hyundai Kona
2017 Hyundai Kona
2017 Hyundai Kona
2017 Hyundai Kona
2017 Hyundai Kona
2017 Hyundai Kona
2017 Hyundai Kona

Kona uten strøm

Det som skulle være prøvekjøringen av en ny bensinmodell endte opp med å forsterke hungeren etter el-varianten. Dette er Hyundai Kona.

Publisert Sist oppdatert

Da jeg for noen dager siden la opp til spørsmål om Hyundai Kona, forventet jeg ett og annet spørsmål om den elektriske. Strengt tatt la jeg opp til det selv. Men at det var så stor interesse for en elektrisk Hyundai kunne jeg virkelig ikke se for meg.

Jeg har ikke opplevd maken til respons på noen bil – selv ikke for Opel Ampera-e i begynnelsen av året.

Det er tydelig at mange tusen står på venteliste for el-Kona, og samtlige av deres spørsmål er formidlet til den norske importøren og videre til de som kan svare på dette internt hos Hyundai.

For få det unna veien først, dette er svarene de kan gi:

Som Oddbjørn riktig påpeker; dette er «10.000-kronersspørsmålet»:

Vil den komme med hengerfeste?

- Vi vet at norske kunder etterspør hengerfeste, og har formidlet dette tydelig til Hyundai sentralt, forteller PR-sjef i Hyundai Norge, Morten Brusletto.

Foreløpig er det med andre ord ikke sikkert at dette kommer på plass – det er en del testing og sertifisering som eventuelt gjenstår – men det jobbes med saken.

- Det samme gjelder for øvrig takstativ, melder Brusletto.

En bensin-Kona som sto parkert i Barcelona hadde takstativ, og det ville vært rart om ikke el-Kona også får det. Om soltak eventuelt har noen påvirkning på det er usikkert.

Ingen el-4x4
En ting Brusletto helt sikkert kan slå fast, er at det ikke kommer en el-Kona med 4x4.

- Et helt klart nei, i hvert fall i overskuelig framtid, er beskjeden fra Hyundai Norge.

En annen faktor mange undrer på er ladekapasitet. Hvor fort kan man fylle batteriene?

- Vi forventer raskere ladehastighet enn for Ioniq, men det er ikke klart nøyaktig hvor raskt, sier Brusletto.

Andre kilder forteller BilNorge.no at det er snakk om 120 kW hurtiglading.

- Hva med en app, så man kan sjekke bilstatus og den slags?

- Det har vi ikke til Ioniq, og det er ingen indikasjon på at det kommer til Kona heller, svarer Brusletto.

- Det samme gjelder programvareoppdateringer over nettet, sier han.

Begge batteri samtidig
Derimot vil begge batterivariantene – 39,2 og 64,2 kWt – leveres parallelt. Noen nærmere lanseringsdato enn «våren 2018» er ikke klart.

For alt det andre dere lurte på – adaptiv cruise control, bagasjeromsstørrelse, batterikjemi, selvkjøringsgrad, leveringsdyktighet og så videre – kan jeg ikke si annet enn hva Brusletto selv melder:

- Det er litt for tidlig enda for alle detaljer. Vi spør Hyundai sentralt, men det er for tidlig.

Det gjelder da også prisnivået.

Hva med bensin?
Så, er det da noen som vil vite om bensin-Kona?

Selv om det er el-Kona du har bestilt deg kan vi jo trekke et par paralleller til «eksosbilen», som noen velger å kalle det. for eksempel interiøret:

Det merkes at dette er en bil Hyundai ikke har lagt alle sine ressurser i. Interiøret er et steg ned fra i30, men reddes litt av små fargede detaljer på luftdyser, setebelter og girmansjett – og ikke minst av den veldig logiske oppbyggingen. Knapper og brytere er store og tydelige (med unntak av rattknappene), og instrumentene er forbilledlig lettleste.

Kona er for øvrig Hyundais første modell med head up display (HUD). Riktignok er det av typen som projiserer informasjonen på en egen glassplate oppå dashbordet, ikke rett i frontruten, men det gjør ikke så mye.

Informasjonen her er også veldig lettlest og tilgjengelig, og et enkelt knappetrykk på panelet til venstre for rattstammen deaktiverer funksjonen for de som ikke liker HUD.

Multimedieskjermen er stor og tydelig, og grensesnittet er blant de bedre i klassen.

Foran girspaken ligger en trådløs ladematte for mobiltelefon, som har overraskende god effekt. Jeg tviler på at selve bilen vil kunne lades på samme måte, dessverre.

Støyer
Ute på landeveien syns jeg Kona sliter litt med støynivået. Det er i overkant, rett og slett. Men bilen er særdeles lettkjørt. Den høye sittestillingen appellerer ikke helt til meg, men mange trives best med litt luft mellom asfalt og stump. God oversikt gir det, i det minste.

Setene er for øvrig ganske gode, med mer sidestøtte enn jeg forventet.

Før el-Kona kommer er det to bensinmotorer å velge mellom. En 1-liter på 120 hk og en 1,6-liter med 177 hk. Minstemann kommer utelukkende i kombinasjon med sekstrinns manuell og forhjulsdrift, mens storebror kun er få med dobbelclutchautomat og 4x4.

Det er ikke noe stor nedtur å kjøre 1-literen. Den bråker litt, mer enn for eksempel Ford sin fantastiske 1-liter, men drar godt nok.

Den norske Hyundai-importøren har bestemt seg for ikke å ta inn 1,6-literen til Norge. I hvert fall ikke med det første. Det er nok like greit. For de som absolutt vil ha bensinmotor i sin Kona klarer seg nok fint med lille-motoren.

Tross alt er det elbilen alle vil ha. Det fikk innboksen min erfare.

Powered by Labrador CMS