Tesla Roadster 2020
Tesla Roadster 2020
Tesla Roadster 2020
Tesla Roadster 2020
Tesla Roadster 2020
Tesla Roadster 2020
Tesla Roadster 2020
Tesla Roadster 2020
Tesla Roadster 2020
Tesla Roadster 2020
Tesla Roadster 2020

Tesla lokker med supersportsbil, men først etter 2020.

Tesla startet med Roadster for ti år siden. Derfra ble historien et eventyr. Nå er en ny Roadster her. Den er enda mer eventyrlig.

Publisert Sist oppdatert

Det er aks-verdiene som fascinerer mest – i hvert fall i første omgang.

Her er vi i dragster-land. En snill dragster, riktignok – men allikevel på bortsiden av det vi kaller personbiler.

8,8 sekunder på ¼ mile. Det er raskere enn en Dodge Challenger av den verste sorten. Det er raskere enn det en Ducati Desmosedici gjorde i 2008 (og det er vel nesten ikke gjort bedre senere). Og det er kanskje raskere enn en Königsegg, for de har vel glemt å fortelle om kvartmil-tiden?

Gitt opp å vente
På den annen side hadde egentlig Elon Musk også glemt å fortelle at han skulle komme med en ny Roadster. Da den gamle gikk ut av produksjon i januar 2012 lovet han riktignok en ny ganske snart, men det skjedde ikke. Han hadde nok å gjøre med Model S.

Og denne gangen hadde folk gitt opp å vente, de regnet nok med at han ville fortelle om den når den var moden.

I stedet var det da vi trodde vi var i finalen på nattens truck-lansering at de første gitartonene fra Beastie Boys klang over høyttalerne (selvfølgelig hadde Musk valgt «Sabotage») og den nye Roadsteren plutselig sto der.

Og, han kan umulig ha iscenesatt det også, mens Musk introduserte bilen, fløy et jetfly over anlegget i Hawthorne, California og han kunne improvisere: «den er raskere enn det flyet der».

Raskeste produksjonsbil?
Kanskje ikke helt – ikke i toppfart i hvert fall. For selv om han ikke kunne «garantere toppfarten ennå så er den i hvert fall over 250 mph». Det er 400 km/t det – ikke riktig jetfly akkurat, men mer enn nok til å garanterer bilen en plass i toppsjiktet.

De verdiene en heldig eier virkelig kan leke seg med, meget mer enn en hinsidig toppfart, er akselerasjonen. Null til 60 mph (det er rett oppunder 100) på 1,9 sekunder. (Er dette første gang en produksjonsbil knuser 2-sekunders grensen?) Og 4,2 sekunder til 100 mph (ca. 160) lar seg også høre.

Så har vi kvart-mile sprinten da, og i den forbindelse gir han spesifikasjoner som også hører dragstere til: Max. dreiemoment på hjulene: 10.000 Nm!

Alle hjulene driver forresten, de to foran har en motor og bak er det en motor på hvert hjul. Foreløpig ikke noe om ytelse på dem. Ikke noe om mål og vekt heller.

200 kWh batteripakke

Derimot fortalte han om 200 kWh batteripakke og en rekkevidde på over 1000 km «med motorveihastigheter». Amerikanske motorveier da, sannsynligvis.

Fire seter er det også – kanskje ikke veldig viktig i denne sammenhengen, men der skårer han enda et poeng på konkurrentene.

Nå skal jeg være forsiktig med å snakke om hvordan den ser ut, siden jeg bare har sett fotografier og renderinger av den. Men det er åpenbart at dette er en el-bil som ikke trenger så mye frisk luft som en forbrenningsmotorsuperbil.

Derfor har ikke denne noe av den ville dramatikken du særlig ser hos for eksempel Lamborghini og Pagani. Og som for mange er en integrert del av opplevelsen.

Teslaen ser glatt og udramatisk ut når den står stille, men Franz von Holzhausen og hans dyktige designere har i hvert fall klart å unngå det plastikkaktige utseendet som særlig Model X lider under.

Jeg liker egentlig ikke Mazdas løsning på tunge nakkestøtter bak, slik at taket av bare er taket av og langt fra det jeg forbinder med frisk luft. Jeg tror kanskje Roadsteren kan gi et liknende inntrykk – at den er litt for lite åpen når den skal være åpen.

Men med tak på er det ikke mye å utsette – bortsett fra at det er noe i scenografien som mangler.

Snaut 1,7 millioner kroner
Der bilen imidlertid virkelig skårer er på prisen (hvis den holder). 200.000 dollars står det på modellens ferske hjemmeside – med et reservasjonsgebyr på 50.000.

Dette vil få Porsche og Ferrari og de andre til å svette. Noen av de aktuelle hybride sportsbilene fra de etablerte koster minst 1 million dollars. AMG Project One er vel 3 millioner? Og ut fra dagens papir-prestasjoner kan mange av disse – mer enn fire ganger så dyre biler – ende opp med å bli underlegne i alle skryteavdelinger som betyr noe.

Dersom du virkelig vil være en early adopter skal de første 1000 bygges som en Founders Series versjon – der er prisen 250.000 – fullt innbetalt ved bestilling. Og bilen får du en gang etter 2020 – det er da den skal ut på markedet.

Det er veldig sannsynlig at dette stopper kjeften på Tesla-skeptikerne en stund. Noen dager i hvert fall. Men det er jo ikke til å komme forbi at på to måneder har Teslas aksjekurs falt fra 385 til 312 dollars – først og fremst knyttet opp til Model 3.

Den som virkelig skal sette Tesla på kartet.

Kanskje ikke alle investorene setter pris på nye distraksjoner nå. Mange oppfatter Model 3 som en virkelig briste eller bære-situasjon.

Den første Tesla Roadster ble solgt i Norge i 2008. Vi var veldig tidlig på den. I løpet av bilens levetid kom det 92 nye til Norge – de siste ble faktisk registrert så sent som i 2014.

Powered by Labrador CMS