Jeep Wrangler Rubicon og klassikere

Jeep Wrangler Rubicon og klassiker

Jeep Wrangler Rubicon og klassiker

Jeep Wrangler Rubicon

Jeep Wrangler Rubicon

Jeep Wrangler Rubicon

Jeep Wrangler Rubicon

Jeep Wrangler Rubicon

Jeep Wrangler Rubicon

Jeep Wrangler Rubicon

Jeep Wrangler Rubicon

Jeep Wrangler Rubicon

Jeep Wrangler Rubicon

Jeep Wrangler Rubicon

Jeep Wrangler Rubicon og Sahara

Jeep Wrangler Rubicon og Sahara

Jeep Wrangler Rubicon og Sahara

Jeep Wrangler Rubicon og Sahara

Jeep Wrangler Rubicon og Sahara

Jeep Wrangler Rubicon og Sahara

Jeep Wrangler Rubicon

Jeep Wrangler Rubicon

Jeep Wrangler Rubicon

Jeep Wrangler Rubicon

Jeep Wrangler Rubicon

Jeep Wrangler Rubicon

Jeep Wrangler Rubicon

Jeep Wrangler Rubicon

Jeep Wrangler Rubicon

Jeep Wrangler Sahara

Jeep Wrangler Sahara

Jeep Wrangler Sahara

Jeep Wrangler Sahara

Jeep Wrangler Sahara

Jeep Wrangler Sahara

Jeep Wrangler Sahara

Jeep Wrangler Sahara

Jeep Wrangler Sahara

Jeep Wrangler Sahara

Jeep Wrangler Sahara

Jeep Wrangler Sahara

Jeep Wrangler Sahara

Jeep Wrangler Sahara

Jeep Wrangler Sahara

Jeep Wrangler Sahara

Jeep Wrangler Sahara

Jeep Wrangler Sahara

Jeep Wrangler Sahara

Jeep Wrangler Sahara

Jeep Wrangler Sahara

Jeep Wrangler Sahara

Jeep Wrangler Sahara

Jeep Wrangler Sahara

Jeep Wrangler Sahara

Jeep Wrangler Sahara

Jeep Wrangler Sahara

Klassiker i 2018-utgave

Dette er faktisk flunkende nye biler, men du er neppe i tvil om familietilhørigheten.

Publisert Sist oppdatert

Det er klassiske Jeep Wrangler som nå står foran et generasjonsskifte, den mest klassiske av alle Jeeper og den som har mest til felles med den klassiske Willys-modellen som tjenestegjorde i andre verdenskrig, og mange senere kriger kloden rundt.

Med en så lang historie har Wrangler selvsagt mange tilhengere – ikke fordi de er spesielt krigerske av seg, men fordi de elsker å takle utfordringer i naturen på fire hjul.

Hvilke andre biler kan du for eksempel legge ned frontruta på? Eller løfte av dørene og fjerne taket på i løpet av minutter?

Det skal være gjort på noen minutter å felle ned frontruten, ikke fordi så mange gjør det, men fordi entusiaster klaget på at det tok halvannen time og 28 bolter å gjøre dette på forgjengeren. Dørene har også fått ekstra bærehåndtak slik at de er enklere å flytte.

Klassisk, men moderne
Designsjef Mark Allen sier han var fristet til å gå mer drastisk til verks da han skulle lage en ny bil, men endte opp med et klassisk utseende og moderne innmat.

Fortsatt er Wrangler (den nye generasjonen har kodenavn JL) bygget rundt en rammekonstruksjon, slik den alltid har vært.

Men den er nesten 100 kg lettere enn JK (dagens), har nye motorer – inkludert en lett hybrid. Interiøret er finere, men fortsatt klart for tøffe utfordringer i naturen. Veiegenskapene er vesentlig forbedret, men du kan fortsatt ta deg minst like godt frem i ulendt terreng.

De runde lyktene er der fortsatt, men nå har de LED-innmat i stedet for halogen. Baklyktene er tilnærmet kvadratiske, også disse med LED som opsjon. Bilen er strukket, hvor mye avhenger av om du velger todørs- eller firedørs variant.

Hvis du synes bilen blir for åpen uten dører, og for lukket med, så fortvil ikke – i 2019 kommer det halvdører.

Drivlinjer
Jeep vil primært markedsføre Wrangler med FCA-gruppens moderne 2,0-liter turbo med 270 hester og 400 Newtonmeter. Motoren har en lett hybridløsning som sparer drivstoff samtidig som den gir ekstra skyv ved behov. Denne leveres i kombinasjon med 8-trinns automat.

Men det er langt fra alle amerikanere som tar til takke med en liten firesylindret motor med turbo – derfor tilbys også en sugemotor, en 3,6-liters V6 med 285 hk og 352 Nm. Her er 6-trinns manuell standard, og en 8-trinns automat erstatter den tidligere 5-trinns automaten.

Det er ikke viktig for hjemmemarkedet, men for en del eksportmarkeder trengs det også et dieselalternativ. Hos Jeep kommer dette først i 2019, og da i form av en 3,0-liters EcoDiesel med 260 hk og 600 Newtonmeter, også denne i kombinasjon med 8-trinns automat.

De velkjente terrengegenskapene er selvsagt på plass i alle modellvarianter, du kan krysse elver med opptil 75 cm dybde, har en angrepsvinkel på 44 grader og en avkjøringsvinkel på 37 grader.

Rubicon er utstyrt med 33-tommers terrenghjul som standard som i tillegg til å ta seg godt ut drar seg frem i gjørme og vanskelig underlag. Skliplatene er hva de gir seg ut for å være, og du har plenty med bakkeklaring.

I tillegg kan du velge mellom et par hunder Mopar-artikler for å skreddersy Wrangler til egne preferanser.

Powered by Labrador CMS