Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.

Luksus-Lexus 650.000 kroner billigere i 2018

Lexus vil ha mer fart på salget av flaggskipet LS som i ompakket utgave skifter navn fra LS 600h til LS 500h med lansering i Norge i januar. Kun lang utgave med 4x4 er aktuell. Sammenliknet med utgående lang Lexus settes prisen ned med rundt 650.000 kroner!

Publisert Sist oppdatert

Du finner ikke mange Lexus LS i Norge, men du finner den i garasjen i Henrik Ibsens gate 1 som en av bilene i den kongelige kjøretøyparken

Ved lanseringen i 2009 kostet den den lange utgaven (5,21 meter) tett innpå to millioner kroner. Nå er prisen på samme LS 1,8 millioner. Men ikke neste år.

For med ny modell senkes både vekt og ikke minst CO2-utslippet fra 199 gram/km til 158 gram/km (0,70 liter/mil). Dette er likevel ikke nok, for Lexus ønsker en større bit av luksussegmentet og pristilpasser derfor bilen til konkurrentene – les Mercedes.

Det betyr igjen at startprisen plutselig er nede på 1.158.700, altså likt med Mercedes S-klasse 350d 4Matic som er rundt 400.000 kroner lavere enn for rimeligste utgående LS og 650.000 kroner billigere enn den lange varianten.

– Ja, LS reposisjoneres til konkurrentenes tre liters diesel automat-varianter, sier Lexus-sjef Knut-Erik Jahnsen. Lexus-sjefen nevner ikke Mercedes spesifikt når han snakker om konkurrentene, men Lexus har fra første dag i 1989 jaktet på kunder som enten eier eller har Mercedes på kjøpslisten.

Naturligvis har Lexus 4x4, som forgjengeren. Men med ny og skalerbar storbilplattform (GA-L = Global Architecture – Luxury) blir V8-motoren på 5 liter nå erstattet med en V6 på 3,5 liter ytende 359 hk/600 Nm, alt i samspill med den elektriske drivlinjen.

V6-eren uten turbo yter i utgangspunktet 299 hk/348 Nm, og elmotoren 179 hk/300 Nm.

Ny LS 500h ble vist som konsept med betegnelse LF-LC på Tokyo Motor Show for to år siden og deler teknologi med den lekre kupeen LC 500h. Det betyr at Lexus fortsetter på den hybride linjen uten så langt å åpne for ladbare varianter.

Men ladbar Lexus kan være på plass innen få år. Kinesiske myndigheter tvinger nå produsenter som vil selge biler i Kina til å se mot elektrifisering. Det kan få positiv ringvirkning for Lexus i Norge.

Naturligvis bygges LS 500h i flere varianter, som eksempelvis bare med bakhjulsdrift, men for Lexus i Norge er det kun det beste som gjelder for flaggskipet akkurat nå.

Fra innstegsmodellen kan det bygges videre via F Sport, Exclusive til Luxury. For sistnevnte variant beveger prisen seg igjen over halvannen million, men til gjengjeld kan høyre baksete – som i forgjengeren – reguleres til liggekomfort. Luftfjæring blir standard fra F Sport-nivå.

Seks forskjellige utstyrspakker fra 17.800 kroner og opp til 148.200 gir bilen mer personlig preg, men i motsetning til de tre tyske konkurrentene tilbyr ikke Lexus skreddersøm.

Om noen timer setter BilNorges medarbeider seg bak rattet i LS 500h. Jeg går ut fra du har noen spørsmål både om bilen og om Lexus kommende satsing i Norge. Så det er bare å spørre i vei. Spørsmålene sender du inn på denne linken.

Powered by Labrador CMS