MBUX (high spec)

MBUX (high spec)

MBUX (high spec)
Hjemskjermen
MBUX (high spec)
Hjemskjermen
MBUX (high spec)
Hjemskjermen
MBUX (high spec)
Medie-skjermen
MBUX (high spec)
Navigasjon i fullskjerm på instrumentpanelet
MBUX (high spec)
Forskjellige design for instrumentene
MBUX (high spec)
Kart i fullskjerm på hovedskjerm
MBUX (high spec)
Instrumentskjerm
MBUX (high spec)
Design for skjermene i fellesskap
MBUX (high spec)
Mercedes' designsjef Gordon Wagener foran instrumentskjermen i førerstøttemodus
MBUX (high spec)

MBUX (high spec)

MBUX (high spec)

MBUX (high spec)

MBUX (high spec)
Skjermen støtter naturligvis multitouch
MBUX (high spec)

Mercedes med touch

Mercedes-Benz fornyer hele multimedie-systemet sitt, og lanserer det først i sin minste modell.

Publisert Sist oppdatert

Det er CES-messe om dagen, og bilprodusentene er i full sving med å vise det de tror er dagens, morgendagens og overimorgendagens neste store Ting.

MBUX er navnet, og for å følge en trend i tiden har også Mercedes valgt å gå for berøringsskjermer i den aller nyeste generasjonen infotainment-anlegg.

MBUX står enkelt og greit for «Mercedes-Benz User Experience», og er i korte trekk GUI-et (se «ordbok» nederst i artikkelen) merket nå skal introdusere over hele fjøla fremover.

Først ut er helt nye A-klasse.

Det finnes flere utstyrsnivå, og dermed infotainment-nivå i neste A-klasse. Uansett hva man velger er instrumentene i skjerm-form.

I laveste nivå er begge skjermene 7-tommere. I neste er instrumentene 7 tommer, mens hovedskjermen er 10,25 – og i øverste nivå er begge 10,25 tommer store skjermer, med 1920x720 oppløsning (200 dpi).

I den råeste utgaven av MBUX brukes en Nvidia Parker 128-brikke, som med sine seks kjerner (2+4) og høye ytelse burde få grafikken til å skli som varm kniv i smør. 8 GB RAM er standard i største MBUX.

Systemet kjører på Linux-kjerne.

Skeuomorfisme
Som i dagens Mercedes-modeller med digitalt instrumentpanel kan flere design velges, men jeg lar meg forundre over at tre av designene fortsatt tviholder på å tegne virtuelle instrumentklokker.

Det er dette som kalles «skeuomorfisme»; simuleringen av noe analogt i digital form. Eksempel: Notat-appen på tidligere iPhone-modeller som hadde gul bakgrunnsfarge og linjer på «papiret» for å se ut som en tradisjonell skriveblokk.

Heldigvis kan instrumentskjermen brukes til å få kart i fullskjerm – eller annen informasjon, for eksempel om førerstøttesystemer. Da vises hastigheten bare digitalt øverst i midten.

Men om de gamle, runde klokkene nekter å dø, har noe annet rundt og praktisk forsvunnet fra kommende Mercedes-modeller:

MBUX vinker nå farvel til det klassiske styrehjulet samtlige Mercedes-modeller kan utstyres med. Fra og med A-klassen er det touch i tre former som tar seg av HMI-en:

  • Hovedskjermen øverst på dashbordet blir berøringsvennlig.
  • Berøringsfelter på rattet kan styre alle funksjoner.
  • En ny touchpad i midtkonsollen à la den du har på en laptop styrer alle funksjoner.

Den nye touchpaden støtter selvsagt multi-touch – altså at du kan bruke to eller flere fingre samtidig til for eksempel å zoome i kart – og det gjør hovedskjermen også.

Touchpaden har i tillegg haptisk feedback, for å gi hint om hva som foregår på skjermen når du navigerer deg gjennom menysystemet.

Ny-gammel hierarki
I dagens Comand-system fra Mercedes er menystrukturen delt i tre nivå: Du har hovedvalgene, informasjonsvisningen og undermenyene. I tidligere Comand-versjoner var dette veldig tydelig gjennom det grafiske hierarkiet på skjermen.

Da den nye S-klassen kom for noen år siden gjorde de store skjermene at GUI-et måtte bygges om, og etter min mening er ikke verken skjermer eller grafikk i nærheten av å være optimalt tilpasset. Grafikken bærer preg av å være laget for langt mindre skjermer.

I MBUX er det fortsatt tre nivåer i grensesnitt-hierarkiet. Nå heter det «hjemskjerm», «basisskjerm» og «undermeny» – sånn sett veldig likt det vi har i dag. I hvert fall i teorien.

Men introduseringen av en hjemskjerm har i seg selv gitt systemet et stort løft. Nå kan medie-informasjon (hvilken radiokanal/sang som spilles), navigasjonsinformasjon (tid og avstand til målet, aktuell vei, retning) og annen direkteinformasjon vises samtidig på en felles samleskjerm.

Dette er ikke ulikt det BMW gjør for tiden, og som Jaguar/Land Rover har hatt på sine InControl-systemer i flere år allerede.

Slikt applauderes.

«Hey Mercedes»
Men det er enda en måte å få MBUX til å gjøre det du ønsker: Stemmestyring.

En helt ny utgave av Linguatronic (navnet kommer fra at alt som het *-tronic var kult, og stemmstyring var siste skrik) er nå langt smartere enn tidligere.

Nå er det nok å si «Hey Mercedes», så lytter bilen til hva du har på hjertet.

For de som har brukt Alexa, Cortana eller Siri – for å nevne noen av dagens moderne stemmestyrte assistenter – vil det nesten være en selvfølge, men for alle som har brukt forrige generasjon stemmestyring i bil er dette kanskje vippepunktet fra «nei, dette funker ikke» til «wow, jeg kan gjøre ting bare ved prating!».

Nå trenger du ikke si forhåndsdefinerte kommandoer til bilen for at den skal skjønne hva du vil.

Der du før måtte konkret si «sett temperaturen til 22 grader», kan du nå fortelle bilen at du er kald eller varm, så vil den skjønne hva du ønsker ut i fra konteksten.

Kommandoer som «trenger jeg solbriller i Molde i morgen?» vil fungere like bra som «skinner solen i Molde i morgen?». (Selv om alle egentlig vet at solen alltid skinner i Molde …)

Ved å mate MBUX med flere forskjellige spørsmål vil bilen over tid – og med skyen til hjelp – kunne stadig forbedre nøyaktigheten. Det er dette som er Big Data.

Slik tilpasning benyttes også av navigasjonssystemet. Om bilen merker at du kjører enkelte ruter til et fast tidspunkt om dagen eller i uka – si du er på treningssenteret hver onsdag etter jobb – vil den foreslå destinasjoner for deg idet du setter deg inn i bilen – eventuelt når du nærmer deg bilen om du har koblet MBUX opp til telefon og smartklokke.

Mer kommer
Hvorfor i alle dager skulle man ønske å plotte inn ruta for et sted man kjører hver onsdag? Jo, fordi bilen er tilkoblet nettet, naturligvis, og kan derfor foreslå andre ruter som går fortere, for eksempel dersom det har skjedd en ulykke langs ruten du vanligvis tar.

Skremmende? Ja, mange syns det – jeg syns selv det var litt «rart» da jeg en uke etter å ha tatt i bruk en helt ny telefon for noen år siden fikk spørsmål om «Er dette hjemmeadressen din? og «Er dette adressen til arbeidsplassen din?», basert på at jeg hadde beveget meg mellom de to punktene på morgenen og på kvelden.

Det er noen definitive personvernutfordringer i slike systemer – ikke alle liker dem, og det er fullt forståelig.

Men i en verden hvor bilene skal bli langt mer tilkoblet – de skal prate sammen, ta avgjørelser sammen, fungere i en stor «sverm» – er det på mange måter uunngåelig.

MBUX er bare ytterligere et steg på veien.

–-

Ordliste:

Big Data: Sammenstilling av data fra mange punkter, og bruken av all informasjonen for å gjøre teknologien enda smartere.

CES: Tidligere Consumer Electronics Show. En diger elektronikkmesse arrangert årlig i Las Vegas.

GUI: Grafisk brukergrensesnitt (graphical user interface).

Haptisk feedback: En fysisk tilbakemelding for handlinger utført på en blank flate, som berøringsskjerm eller touchpad. Gjøres som oftes ved å gi en liten vibrasjon for å simulere et knappetrykk.

HMI: Human-machine interface. Hvordan vi interagerer med eller styrer en digital enhet.

Skyen: Teknisk sett ligger skyen på jorda og sky-kommunikasjonen under vann gjennom undersjøiske kabler, men Skyen er samlebegrepet på at all lagring sentraliseres og er kun tilgjengelig via internett. Dropbox er et eksempel på skylagring.

Powered by Labrador CMS