Lexus LF-1 Limited Concept
Lexus LF-1 Limited Concept
Lexus LF-1 Limited Concept
Lexus LF-1 Limited Concept
Lexus LF-1 Limited Concept
Lexus LF-1 Limited Concept
Lexus LF-1 Limited Concept
Lexus LF-1 Limited Concept
Lexus LF-1 Limited Concept
Lexus LF-1 Limited Concept
Lexus LF-1 Limited Concept
Lexus LF-1 Limited Concept
Lexus LF-1 Limited Concept
Lexus LF-1 Limited Concept
Lexus LF-1 Limited Concept
Lexus LF-1 Limited Concept
Lexus LF-1 Limited Concept
Lexus LF-1 Limited Concept
Lexus LF-1 Limited Concept
Lexus LF-1 Limited Concept
Lexus LF-1 Limited Concept
Lexus LF-1 Limited Concept
Lexus LF-1 Limited Concept
Lexus LF-1 Limited Concept
Lexus LF-1 Limited Concept
Lexus LF-1 Limited Concept
Lexus LF-1 Limited Concept
Lexus LF-1 Limited Concept
Lexus LF-1 Limited Concept
Lexus LF-1 Limited Concept
Lexus LF-1 Limited Concept
Lexus LF-1 Limited Concept
Lexus LF-1 Limited Concept
Lexus LF-1 Limited Concept
Lexus LF-1 Limited Concept
Lexus LF-1 Limited Concept
Lexus LF-1 Limited Concept
Lexus LF-1 Limited Concept
Lexus LF-1 Limited Concept
Lexus LF-1 Limited Concept
Lexus LF-1 Limited Concept

Lexus uten grenser

Hvorfor i all verden kaller man en bil Limitless? Det vet man jo, uten å sjekke, at er løgn. Men Lexus har likevel gjort det – med en konseptbil i Detroit.

Publisert Sist oppdatert

Det kan virke fra beskrivelsen som at dette LF-1 konseptet er døpt Limitless fordi den visstnok kan ta alle drivlinjer som er tilgjengelige innenfor Toyota-systemet – og at alle teknologier kan bygges inn i den.

Men det er litt interessant at selv om denne bilen har et ganske overbevisende 4x4 uttrykk, er den satt opp med ren bakhjulsdrift. Som «grenseløs» kan det sikkert enkelt endres.

Teknologiene inkluderer blant annet «Chauffeur Mode» der styring, bremsing, aks, kontroll av lykter og retningsvisere og andre signaler – alt sammen – kan betjenes uten å bruke verken hender eller føtter.

Her er det med andre ord mye «drive-by-wire».

Fire dimensjoner
Men enda morsommere er at man kan bygge inn en oppskrift som heter Hands-on driving. Her er det montert kontrollorganer for alt du kan tenke deg på rattet. Hvorfor i all verden denne utstillingsbilen også er utstyrt med pedaler, finnes det ingen beskrivelse på.

Og, tro det eller ei, bilen er også utstyrt med 4D navigasjon.

Den fjerde dimensjonen koker ned til å bli at navigasjonen finner ut hva du trenger. Kanskje en kaffestopp, med ekstra god Americano, når du har kjørt lenge uten stopp. Eller kanskje den foreslår et passende hotell for deg hvis trafikken har gått usedvanlig tregt i dag.

Fire identiske seter på innsiden, alle med sin egen multimedia-skjerm. Fra baksetene kan du dirigere egen varme / ventilasjon, og infotainment via haptiske skjermer. Det kommer garantert ungene til å like.

Føreren har selvfølgelig de obligatoriske skjermene foran seg, i tillegg har han to store skjermer koblet til kameraer, som erstatter sidespeilene

Typisk Lexus
Når du ser bilen er det liksom ikke tvil om hva det er. Det er ikke bare grillen som representerer ganske gjenkjennelige Lexus-signaler.

Men snelle-grillen har fått et litt mer tredimensjonalt preg enn før og er derfor ikke fullt så voldsom. Og konkav-konveks overgangene langs karosserisiden er ikke så i øyenfallende som vi har sett tidligere.

Det hele er selvfølgelig designet i Calty-studioet (som forresten eksporterer en av sine beste menn nå, Ian Cartabiana, for å overta sjefsrollen i ED2-studioet nær Nice), og de har sørget for at med de coupe-lignende linjene i taket – som er glass nesten hele veien – og de solide 22-tommers hjulene, blir man litt usikker på hva denne modellen egentlig peker mot.

Vi vet jo at det skal komme et flaggskip over LX, men vil det bli en SUV ala Q7, eller en super-luksuriøs to- eller firedørs coupé? «Road Rover» snakkes det jo mye om nå, «bil»utgaven av Range Rover.

Ti kvadrat
Limitless-konseptet har omtrent samme flateinnhold som sin engelske kollega.

Akselavstanden er på nesten 3 meter – bedre plass mellom akslene enn i en Cayenne, og den måler 5014 x 1986 mm. Høyden i Detroit-versjonen er 1605 mm – det vil si nesten 7 cm lavere enn Cayenne. Ikke helt i Panamera-land ennå, men det nærmer seg.

Nå er det jo ingen indikasjoner ennå på at dette vil kunne komme i produksjon. Men med LX mer enn ti år gammel sier det seg selv at noe må komme. På den annen side, Lexus har nettopp bekreftet at det kommer en syv-seters RX om ikke lenge.

Hvis de tar med denne konseptbilen til Europa, vil nok det være et signal på at produksjon ikke er så langt unna. Men på den annen side virket denne som en så sterkt USA-fokusert utstillingsbil at jeg ikke ville satt pengene mine på at den dukker opp i Genève i mars.

Powered by Labrador CMS