BMW M4 Convertible Edition 30 Jahre
BMW M4 Convertible Edition 30 Jahre
BMW M4 Convertible Edition 30 Jahre
BMW M4 Convertible Edition 30 Jahre
BMW M4 Convertible Edition 30 Jahre
BMW M4 Convertible Edition 30 Jahre
BMW M4 Convertible Edition 30 Jahre
BMW M4 Convertible Edition 30 Jahre
BMW M4 Convertible Edition 30 Jahre
BMW M4 Convertible Edition 30 Jahre
BMW M4 Convertible Edition 30 Jahre
BMW M4 Convertible Edition 30 Jahre
BMW M4 Convertible Edition 30 Jahre
BMW M4 Convertible Edition 30 Jahre

30 år med M-Cab

BMW markerer 30-årsjubileum for toppløs M3 med en spesialutgave av M4 Cabriolet.

Publisert Sist oppdatert

Første generasjon M3 så dagens lys i 1988, men da hadde allerede racerbilen med samme navn vunnet det europeiske og tyske Touring Car mesterskapet året før.

For å få delta i mesterskapene måtte M3 være produsert i minst 5000 eksemplarer.

Ikke at det medførte noen problemer – de 5000 sedanene som trengtes til homologeringen, var allerede blitt til over 10.000 innen cabriolet-produksjonen startet våren 1988.

Første generasjon M3 (E30) hadde en 2,3-liters firesylindret motor med 195 hestekrefter. Den er i dag et yndet objekt blant samlere, men den er slett ikke lett å få tak i – det ble kun produsert 786 eksemplarer, selv om produksjonen varte frem til 1991.

Ved siste generasjonsskifte, i 2014, ble modellbetegnelsene endret. Sedanen heter fortsatt M3, mens Cabrioelt og Coupé er omdøpt til M4 – på samme måte som deres mer moderate søsken heter 4-serie.

BMW lar ikke anledningen til en markering passere i stillhet, så nå lanseres «BMW M4 Convertible Edition 30 Jahre».

Den skal kun bygges i 300 eksemplarer, så du må være kjapt ute om du skal sikre deg ett av dem. Situasjonen er nemlig enn annen i dag enn den var for 30 år siden.

Jubileumsmodellene leveres med M Competition Package, den har 450 hester, M Sport eksosanlegg, adaptivt M chassis med spesialtilpasset Sport-modus og en ekstremt dynamisk konfigurasjon av DSC stabilitetskontroll og Active M differensial.

En rekke detaljer i så vel eksteriør som interiør sørger for den eksklusiviteten samlere er opptatt av.

To spesialfarger med lange røtter er hentet frem for å gi bilen et utseende som skiller seg ut.

Macao Blue metallic er inspirert av lakken som ble brukt på den originale M3 for tre tiår siden, mens Mandarin II ligger tett opptil Dakar Yellow som ble tilbudt for andre generasjon M3 Cabrio.

Detaljer i sort høyglans og 20-tommers felger i Orbit Grey er blant de eksklusive elementene på jubileumsmodellene, mens Merino skinn med sømmer i kontrastfarge dominerer i interiøret.

Og hvis du skulle glemme hvilket nummer i rekken av 300 ditt eksemplar er, så er det bare å sjekke plaketten på dashbordet.

Powered by Labrador CMS