-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Her er Volkswagens nye I.D.
Volkswagens fjerde medlem av den elektriske I.D.-familien er avduket i Genève. Her trengs ingen sjåfør.
Med start i 2020 har Volkswagen lovet å lansere helt nye elektriske modeller med lang rekkevidde og nyskapende design under modellfamilien «I.D. Family».
Tre forskjellige I.D. modeller har allerede blitt presentert som konseptbiler på tidligere bilutstillinger.
Først ut var kompaktbilen I.D. - i utvendig størrelse som en Golf og innvendig plass som en Passat. Deretter minibussen I.D. BUZZ, mens tredje modell ut var I.D. CROZZ, en kompakt SUV.
På bilutstillingen i Genève presenterer Volkswagen det fjerde familiemedlemmet i I.D. familien - den selvkjørende I.D. VIZZION.
Selvkjørende
Volkswagen ser for seg at I.D. Vizzion vil fungere utmerket både som privatbil og i en delingsflåte. Dette er den største av de fire modellene presentert i I.D. familien og gir en helt unik åpen innvendig plass, som en interaktiv lounge.
Kommunikasjon med I.D. Vizzion skjer via AR-teknologi (augmented reality). Ideen er ifølge Volkswagen at I.D. Vizzion skal gi mer frihetsfølelse, fordi den er som et nettbrett på hjul, fullt ut selvkjørende nivå 5 og blir som en privatsjåfør.
Digital sjåfør
Konseptbilen kjører, styrer og navigerer helt automatisk i trafikken, og gir dermed alle om bord muligheten til å bruke tiden underveis som de selv vil, jobbe, se på film, eller bare slappe av og nyte kjøreturen. Microsofts HoloLens inngår i konseptbilen, og sammen med stemmestyring blir den enkel å bruke.
En virtuell assistent, som passasjerene kan kommunisere med ved hjelp av både tale og bevegelseskontroll, kjenner hver av passasjerenes personlige preferanser og tilpasser seg til dem automatisk.
Matriselys
Konseptbilen kan kommunisere med omverdenen via interaktive lyselementer.
Det er den første gangen en Volkswagen konseptbil har HD Matrix frontlykter. Disse morgendagens lykter har over 8000 piksler og vil i fremtiden få mange funksjoner som å lage virtuelle fotgjengerfelt i veien for å signalisere til gående at bilen har sett dem.
Volkswagen viser med I.D. Vizzion hvilket utrolig potensiale som ligger i MEB-arkitekturen. Volkswagen ser for seg at det er mulig å nå nivå 5 innen selvkjørende biler fra år 2025.
Fremtidens mobilitet blir uten tvil fascinerende, stillegående, utslippsfri, mer effektiv og tryggere enn noensinne, sier Volkswagen.
Konseptbilen I.D. Vizzion er en av de første bilen som viser potensialet i å bruke kunstig intelligens. Bilen er utstyrt med selvlærende systemer som gjennom gjenkjennelse av algoritmer evaluerer og tolker mønster.
Lang rekkevidde
De to elmotorene, én på hver aksel, samarbeider for å sikre maksimal effektivitet og sikkerhet i alle situasjoner.
Motoren foran yter 75 kW og den bakre yter 150 kW. Konseptbilen har en rekkevidde på inntil 665 kilometer (NEDC). Bilen kan lades med induksjonslading eller vanlig kabel (CCS-standard).
Innen 2025 planlegger Volkswagen å lansere mer enn 20 elektriske modeller, og det vil starte med kompaktbilen I.D. i 2020 – før den elektriske SUV-en I.D. CROZZ og I.D. BUZZ følger like etter.
Elektrisk motor foran: | 75kW |
Elektrisk motor bak: | 50 kW |
Systemeffekt: | 225 kW |
Batterikapasitet: | 111 kWh |
Rekkevidde (EU; NEDC): | inntil 665 km |
Akselerasjon (0–100 km/t): | 6,3 sek. |
Lengde: | 5.163 mm |
Bredde: | 1.947 mm |
Høyde: | 1.506 mm |
Akselavstand: | 3.100 mm |
Sporvidde, foran: | 1.660 mm |
Sporvidde, bak: | 1.660 mm |
Dekkdimensjon: | 255/30 R 24 |
Bagasjeromsvolum: | 565 liter |