-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Renault nesten på sporet
Det beste man kan si om Renaults EZ-GO er at den er en kontrast til resten av Genève. Ikke sporty, ikke flashy og ikke en antydning av toppfart som man kan skryte av.
For en som kjører Twizy hver dag og syns det er det mest moderne, smarteste, mest progressive byfremkomstmiddel ever, er det litt rart å se tankebanene til Renault det siste halve året.
I Frankfurt fikk vi presentert en bil som skulle være en integrert del av heimen. Le Corbusier / Voisin tankegangen fra 20-tallet i ytterste konsekvens.
Den bilen hadde i hvert fall spor av det vi kan kalle transport-design.
Dagens innslag er ren industridesign – og jeg skjønner ikke så mye av resten heller.
Hele Forestillingen er bygget rundt ideen om autonom, on-demand kjøring. Men var det nødvendig å designe noe som så ut som en forminsket forstadsbane for det? Den er ikke ment å gå på skinner.
Nå er riktignok forsvaret fra designavdelingen at den er formet slik for å gi sensorene maksimalt utsyn, denne er designet for en Level 4 robot-grad.
Det vil si at den kan gjøre alt, men må ha et ratt.
Egentlig er det hele ganske konsekvent utført, for man har også sørget for maksimal komfort når man skal inn og ut av dette kjøretøyet. En rampe foran skyves ut mens hele fronten løftes opp.
Du går inn i en kabin med ståhøyde, spaserer bakover til det U-formede setet og setter deg. Like komfortabelt å gå ut.
Glass overalt – ikke i gulvet riktignok – gir deg en god følelse av lys og luft. At det hele heller ikke skal gå mer enn toppen 50 km/t, betyr at dette er et sted hvor du kan få ned storbypulsen. Firehjuls-styring skal gjøre den ekstra fleksibel i byen.
Renault sier de planlegger både faste holdeplasser og tilkalling via app. De sier de legger opp til en pris over hva det koster å kjøre buss, men under Uber eller taxi. Og de sier at de planlegger en utrulling av EZ-GO kjøretøy fra 2022.
Den er beregnet, sier de også, både for private operatører eller for offentlig transport.
De snakker i det hele tatt som om denne bilen (?) allerede er et definert element i en klart definert transportplan.
Det er den imidlertid ikke. Den er også en ren konseptbil. Men med, forfriskende nok, 50 km/t som toppfart.