-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Denne kommer neppe i historiebøkene
Dette var et av de mange innslagene på Genève-utstillingen som man lurer på om vil dukke opp igjen neste år. Sett ikke pengene på det.
Det er ofte sånn at når en glad optimist med bilprodusent i magen står på standen sin i Genève, som han har betalt masse penger for, og viser frem drømmen sin, som han har satt seg i bunnløs gjeld for å få bygget, hører man høflig på den ene vanvittige påstanden etter den andre – med et høflig, men litt spørrende, javel? som reaksjon.
Sånn hadde jeg det da jeg traff unge Achille Corbellati.
Kunstnere og smykkemakere
Han hadde på forhånd sendt ut en flammende pressemelding, noe med verdens raskeste eller verdens sterkeste eller no’, men hadde også startet med at «vi kommer fra en familie kunstnere og smykkemakere».
Jeg var ikke i stand til å finne noen smykke-familie med det navnet, men smarte Brede, han som redaktører YrkesBil, fant frem til en beskjeden gullsmedforretning i San Remo.
Jeg printet ut siden og tok den med til standen og hadde ventet noe overstrømmende i retning av «Å ja, det er der. Åssen fant du det? Grunnlaget for hele den vakre familiehistorien vår.»
Det eneste jeg fikk var en tåkete historie om at en grandtante, eller no’, hadde drevet dette for lenge siden.
Selvgjort
Like lite konkret var resten av historien. Han hadde gjort alt selv, design, konstruksjon, den eksepsjonelle firekamrede luftfjæringen.
«Hvor var den bygget»? «Vi» hadde bygget den!
Hvor kom ni liters biturbomotoren fra? Hvor kom de 1800 hestekreftene fra? Hvor kom de 2350 Nm fra, og hvor kommer den transakselen fra som skal overføre alt dette til bakhjulene?
Det vet jeg fremdeles ikke.
Og hva er det med dette karosseriet som gir minimal luftmotstand, men samtidig sikrer aerodynamisk stabilitet slik at bilen kan nå fantastiske 500 km/t? «The fastest road jewel of the world».
Ikke åpenbart.
Uferdig
Ikke aner jeg hvordan arbeidsplassen ser ut heller – selv om den skulle reflektere juvelerkunst av ypperste kvalitet. Bilen var nemlig ikke ferdig så dørene lot seg ikke åpne.
Men jeg vet han er utdannet ved Brookes Universitetet i Oxford, der han gikk ut for godt og vel to år siden. Etterpå har han jobbet med Missile, som han har døpt bilen.
Men to år har åpenbart ikke vært god nok tid. For i tillegg til alle opplagte informasjoner som manglet, var bilen åpenbart uferdig også i det ytre, og liknet veldig lite på de renderingene han hadde sendt ut før utstillingen.
Men han påsto han skulle være på plass med en komplett bil til Top Marques i Monaco i mai - “der vi skal møte alle de folkene som vil bli kjent med oss og vår hypercar».
Jeg veddet en tier med ham på at det kom han ikke til å klare.
Ikke noe kunne vært hyggeligere enn om jeg tapte den.