Cadillac XT4
Cadillac XT4
Cadillac XT4
Cadillac XT4
Cadillac XT4
Cadillac XT4
Cadillac XT4
Cadillac XT4
Cadillac XT4
Cadillac XT4
Cadillac XT4
Cadillac XT4
Cadillac XT4
Cadillac XT4
Cadillac XT4
Cadillac XT4
Cadillac XT4
Cadillac XT4
Cadillac XT4
Cadillac XT4
Cadillac XT4
Cadillac XT4
Cadillac XT4
Cadillac XT4
Cadillac XT4
Cadillac XT4
Cadillac XT4
Cadillac XT4
Cadillac XT4

Cadillac fortsetter jakten

Mens Lincoln rydder opp i modellnavnene sine, fortsetter Cadillac sin intern-forvirring. Etter CTS og ATS og XT5 kommer nå XT4. Og den er viktig!

Publisert Sist oppdatert

Den «lille» crossoveren Cadillac har premiere på i New York har vært kjent forholdsvis lenge. I hvert fall at den skulle komme.

Det er jo et helt logisk grep for en som løper nokså andpusten etter konkurrentene. Men de har jo vist at både med CTS og med ATS har de klart å lage veldig bra amerikanske Audi / BMW / Mercedes sedan-kloner.

En New York-nyhet: CT6 V-Sport får 550 hester – det tyder jo på at Cadillac også tar AMG og M på ganske stort alvor.

Men de kan være så bra de bare vil med sedaner, sports eller ei, det er jo ikke slike biler folk kjøper nå.

Nå skal det være SUV-er eller crossovere eller SUV-crossovere.

Selvfølgelig har de Cadillac Escalade – men kanskje ikke den mest «europeiske» oppskriften. Og de har fått XT5 – som er stor og kanskje mer off-road-aktig enn det egentlig er behov for.

Det er med andre ord ingen tvil om at forhandlerne har lengtet etter noe som den premiereklare XT4.

Slik den ser ut etter de første glimtene, er det opplagt at den vil kunne hevde seg i den populære Q3/X1/NX/GLA-dammen (hva i all verden er feil med å gi barnet et navn?).

Den nye befinner seg på noe GM kaller en unik plattform – hvilket vel bare er korrekt hvis man tar det helt bokstavelig.

Motoren er kanskje også unik i denne installasjonen, men 2-liters fireren med litt turbo og koblet til en ni-trinns automat har vi møtt i andre sammenhenger også.

237 hestekrefter burde kanskje holde, og den kan leveres med firehjulsdrift der man kan koble ut bakhjulene hvis man vil.

Elektrohydrauliske bremser er nytt for Cadillacs landeveisbiler (Ikke glem at Christian Fittipaldi i år er bestyrer av «No. 5 Mustang Sampling Racings» IMSA prototyper med Cadillac DPi-logoen på fronten).

I tillegg til bremsene får bilen et spesielt dempersystem der ventilene i de hydrauliske støtdemperne endres kontinuerlig for å passe til underlaget. Det er vel både lettere og billigere enn deres førsteklasses MagneRide – som blir tilgjengelig som tilleggsutstyr for den nye, lille.

Som forresten bare skal gå på 18-tommere.

Passe stor berøringsskjerm, trådløs lading og infotainment-systemet de kaller CUE, som jeg ikke skjønte en meter av da jeg prøvde den på en sedan. Men her ser det ut som den har fått en Euro-stil knott du kan rotere for å jobbe deg frem i menyen. I så fall et fremskritt.

Interiørene ser stilige ut, med en del jålete børstet metall-detaljer.

Besøkende kan gå rett ut fra Jacob Javits Convention Center og inn i nærmeste Cadillac-butikk og bestille en nå. Det høres ut som prisen er interessant: mens XT5 koster litt over 40.000 dollar, får du lillebror for 35.800.

Powered by Labrador CMS