Kia Rio
Kia Rio
Kia Rio
Kia Rio
Kia Rio
Kia Rio
Kia Rio

Kia Rio

Publisert

- Innledning
Rio i skyggen av Soul

– Rio sitter jeg virkelig godt i. Uttalelsen kom spontant fra testens yngste sjåfør idet han steg ut for bilbytte. Han ble raskt imøtegått.

– I Rio finner jeg ikke rett sittestilling. Jeg har jekket setet opp og jeg har senket det, men det hjelper ikke, kom det fra en av de andre testsjåførene.

Uttalelsene viser hvor individuelt bilvalg er, og hvor vanskelig det er å gjøre alle til lags. Men det er nettopp ved å forsøke å tilfredsstille så mange smaker som mulig at Kias helt nye Rio, generasjon fire for å være mer presis, faller mellom så mange stoler at den nok en gang havner i de anonymes skygge. Og ikke minst i skyggen av el-halvbroren Soul.

Akkurat Rios anonymitet overrasker fordi Kia/Hyundais designoverhode, Peter Schreyer, kjent for å ha klare meninger om hvordan biler bør se ut, var tungt involvert ved utviklingen av den.

Tradisjonell
Rio er verken ladbar eller hybrid, men en tvers gjennom ærlig småbil. Faktisk var den testens overraskelse, kanskje fordi forventningene var så lave. Bra kjører den gjennomsnittlig store bilen, men Rio er først og fremst et budsjettvalg for dem som er mer opptatt av hyggelig pris og godt garantert bil – hele sju år og 150.000 kilometer – framfor å eksponere bilvalget overfor familie og naboer.

Startprisen på 186.000 kroner er riktignok ikke lavest i testen, men legg på beskjedne 35.000 kroner for å få alle utstyrsrubrikkene fylt ut. Det inkluderer navigasjon, LED kjørelys, varme i sidespeil og i rattet, automatisk klimaanlegg, regnsensor, alufelger og cruisekontroll.

To etasjer på bagasjeromsgulvet gjør det mulig med flatt gulv når bakseteryggene legges ned og samtidig ha et ekstrarom til løse småting som ellers flyter rundt der bak.

Tre sylindre
Den tresylindrede turbomotoren med én liters motorvolum og 100 hk effekt klarer seg bra, men vibrerer ganske mye på tomgang.

Bra klarte motoren seg også ved bensinpumpa. 0,58 liter per mil er riktignok 35 prosent over oppgitt forbruk på 0,43 liter/mil, men like fullt nest lavest i testen og bare slått av hybride Yaris.

Euro NACP har ennå ikke gått løs på Rio så det er fortsatt uklart hvor mange stjerner den får. Men for sikkerhets skyld har den norske importøren krysset av for førerassistentelementer som nødbrems med førergjenkjenningsfunksjon samt for filskiftvarsling.

Tilhengerfeste til Rio koster sjokkerende 15.000 kroner.

Konklusjon: Budsjettvalget og en bil som sannsynligvis byr på årevis med mye eierglede.

LES VIDERE:
- Innledning
- Ford Fiesta
- Kia Rio
- Nissan Micra
- Toyota Yaris
- Vårt valg
- Testdata og poeng

Powered by Labrador CMS