-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Opel Grandland X
Fransk Opel
Som Opels franske tvillingbror bygges Peugeot 3008 og Grandland X over samme tekniske lest.
Opel Grandland X er først og fremst en ujålete, tradisjonell hverdagsbil som ikke flytter en eneste grense. Men den er samtidig svært viktig for Opel, som har kommet seg rimelig til en familiestor SUV fordi alt du ikke kan se på bilen har den felles med tvillingbroren Peugeot 3008.
PSA-arkitektur
Her er PSA-arkitektur med kun forhjulsdrift, den tresylindrede,1,2-liter/130 hk/230 Nm sterke bensinmotoren kommer fra Peugeot, og automatgirkassen har Peugeot utviklet sammen med Aisin.
Så når jeg lurer på hvorfor Grandland X koster mer enn moderbilen, er det selvfølgelig fordi Opel mener utstyrspakkene inneholder mer som eksempelvis varmetråder i frontruta, varme i baksetet og oppvarmet ratt, alt kjekt å ha på sure vinterdager.
Grandland X leveres med samme multimedieteknologien som 3008, men Opel har holdt seg borte fra de fleste av Peugeots skjermbaserte løsninger ved eksempelvis å beholde tradisjonell betjening av varmeapparatet. Instrumentene består også av mekaniske visere.
Nydelige seter
Naturligvis har Grandland X de samme gode forsetene som 3008, eller er det egentlig motsatt – at setene kommer fra Opel? Uansett, det er godt å sitte bak rattet i Grandland X.
Som i 3008, kan bagasjeromsgulvet reguleres i to nivåer med flat lasteflate som resultat. Kjekt, det. På Opelen åpnes bagasjeromsluka ved en fotbevegelse under støtfangeren, og teknikken fungerer bedre enn på de fleste andre biler vi har testet med tilsvarende løsning. Peukan leverer det samme til 3008.
Derimot kan jeg styre min begeistring for de tresylindrede motoren. Ikke det at 130 hk og 230 Nm ikke holder, men hvorfor må den rakle så fælt? Det gjelder like mye i Grandland som i 3008. Noen vil kanskje hevde at snerret ved gasspådrag skal gi bilene litt mer sportslig preg, men siden de to ikke akkurat vekker noe sportsinstinkt, blir lyden bare forstyrrende. Fords tresylindrede har eksempelvis en langt mer kultivert gange.
Grandland X-kundene kan kun velge mellom én bensinmotor og én dieselmotor. Til gjengjeld prises de likt på samme utstyrsnivå.
LES VIDERE:
- Innledning
- Opel Grandland X
- Peugeot 3008
- Skoda Karoq
- Subaru XV
- Vårt valg
- Testdata og poeng