-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Singers Porsche kommer hjem igjen
Det begynner å bli en del alternative bilutstillinger i verden. Goodwood Festival of Speed er en av dem, Pebble Beach – nå om noen dager – er en annen. En av de sentrale bilene der blir en amerikansk Porsche som egentlig debuterte på Goodwood.
Singer er en type Porsche du må se nøye på for å slå fast at dette er noe mer enn en Porsche.
Singer i dette tilfelle, er en av de typiske amerikanske bilbyggerne som gjør gull av gråstein – bare at her er ikke gråsteinen en amerikansk bil uten sportslige ambisjoner som plutselig blitt en 1000 hesters fnysende okse.
Her er utgangspunktet en sliten Porsche 911 som bygges opp til noe som definitivt ikke er slitent lenger.
Det hele startet da Rob Dickinson flyttet til Hollywood på 1980-tallet. Du skal være rimelig popnerd for å komme på at du har hørt navnet hans før: han var frontfigur i et forglemmelig band som het Catherine Wheel.
Med seg til USA hadde han en 1969-modell 911 som han både hadde restaurert ganske bra, og døpt «Brown Bomber».
Folk var mer interessert i bilen hans enn i en autograf. Han fortsatte riktignok å opptre en stund, det var ikke før for snaue ti år siden at han gjorde Porsche-interessen sin til butikk og startet Singer Vehicle Design.
Navnet er dobbeltbunnet. De som er opptatt av musikk-karrieren hans får beskjed om at det er fordi han en gang var sanger.
Men de virkelig Porsche-interesserte behøver ikke engang spørre, de vet at det stammer fra Norbert Singer – en av de virkelig legendariske Porsche-ingeniørene, med røtter langt ned i luftkjølt-tiden.
For det er der Dickinson tilbringer mesteparten av sin tid også – han beskriver jobben sin som en som ser på gamle luftkjølte biler med nye øyne og gir dem nytt liv. De er to pilarer han bygger på: lettvekt og dynamikk.
Akkurat denne bilen, som er bestilling nummer 100 for det unge firmaet, er på vei til kunden, Scott Blattner etter å ha gjennomført triumf-ferden til England og så til plenen på Pebble Beach, er bygget opp med omfattende hjelp av eksterne konsulenter.
Utgangspunktet er en 1990-årgang 964 med mengder av input, først og fremst fra Williams Advanced Engineering, som jo ikke er helt ukjent i forbindelse med Formel 1 heller.
Fire liter og nå 500 hester ved 9000 omdreininger, og med omfattende bruk av titan og andre lettvekt-materialer.
Det høres jo dynamisk nok ut, men i tillegg har Singer hatt Bosch-hjelp til kontrollsystemene, Hewland-hjelp til 6-trinnskassen med magnesium-hus, Brembo-hjelp til bremsene og BBS/Michelin-hjelp til hjul og bremser.
Og som en ekstra liten attraksjon har Hans Metzger – en annen av de myteomspunne Porsche-ingeniørene, vært med på denne to-års jobben.
Når det gjelder lettvekts-aspektet, som Singer kaller «Mass Efficiency and Core Optimization», har de vært hos Williams igjen.
Her er det også gjort meget mer enn det øyet ser: vesentlig økning av karosseriets torsjonsstivhet, motoren er flyttet forover, og flere komponenter er lagt foran for å bedre vektfordelingen. I tillegg er alle karosseriplatene unike, bygd i kullfiber.
Det er ikke satt noen tall på hvor mye mer kjørbar den er blitt, men en vekt på 990 kg er imponerende nok.
Singer snakker ikke akkurat serieproduksjon, men de tricksene som er benyttet på denne bilen ligger alle sammen på firmaets omfattende meny.
Det burde med andre ord ikke være stort annet en lommebok som sto mellom deg og en tvillingversjon av denne.