Toyota RAV4 i Paris
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Toyota RAV4 i Paris
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Toyota RAV4 i Paris
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Toyota RAV4 i Paris
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Toyota RAV4 i Paris
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Toyota RAV4 i Paris
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Toyota RAV4 i Paris
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Toyota RAV4 i Paris
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Toyota RAV4 i Paris
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Toyota RAV4 i Paris
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Toyota RAV4 i Paris
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Toyota RAV4 i Paris
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Toyota RAV4 i Paris
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Toyota RAV4 i Paris
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Toyota RAV4 i Paris
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Toyota RAV4 i Paris
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Toyota RAV4 2019

Toyota RAV4 2019

Toyota RAV4 2019

Toyota RAV4 2019

Toyota RAV4 2019

Toyota RAV4 2019

Toyota RAV4 2019

Toyota RAV4 2019

Toyota RAV4 2019

Helt ny RAV4 - selvsagt hybrid

Toyota er blant de merkene som er flinkest til å holde kortene tett til brystet. Derfor kom det en smule overraskende på oss da denne bilen dukket opp i Paris. Skjønt USA-utgaven debuterte i påsken, så vi visste den var på vei.

Publisert Sist oppdatert

Her viser Toyota nemlig femte generasjon av den populære SUV-en RAV4. Dagens modell har eksistert siden 2013, selv om den fikk en facelift og hybrid drivlinje så sent som i 2016.

Ifølge OFV er RAV4 Toyotas nest mest solgte modell hittil i år, kun slått av Yaris, og av de 2844 bilene som er registrert, er det kun 10 som ikke har hybrid drivlinje.

Blant SUV-ene er RAV4 nummer to i Norge etter å ha passert Outlander, men Model X ligger et hestehode foran.

Femte generasjon RAV4 skal for første gang bygges på den globale TNGA-plattformen som etter hvert ligger under de fleste Toyota-modeller.

Det medfører blant annet lavere tyngdepunkt, betydelig høyere karosseristivhet (+ 57 %) og vesentlig høyere sikkerhetsnivå.

De lover bedre kjøreegenskaper, høyere grad av komfort, et rommelig interiør, klasseledende lastekapasitet og iøynefallende design med lavere taklinje og panser, samt økt bakkeklaring.

Mens hybridandelen for RAV4 i Norge ligger på 99,6 % er den høy også i resten av Europa – hele 85 prosent hittil i 2018. Og de forventer den vil stige med den nye modellen som får en 2,0-liters bensinmotor som alternativ.

Den nye drivlinjen består av en 2,5-liter i kombinasjon med elmotor og har en samlet effekt på 222 hestekrefter – opp fra 197 hk i dagens modell.

(artikkelen fortsetter)

Systemet for firehjulsdrift er ifølge produsenten oppgradert for å gi bedre egenskaper både på asfalt og røffere terreng, i tillegg til at det skal være mer effektivt på glatte vinterveier.

I modeller med AWD kan inntil 80 prosent av effekten sendes til bakhjulene i kritiske situasjoner. Det klinger nok godt i ørene til SUV-frelste nordmenn.

Sikkerhetssystemet Toyota Safety Sense er utvidet med nye egenskaper i anledning femte generasjon RAV4, inkludert autonome funksjoner og ny teknologi som skal hjelpe å unngå ulykker.

En ny detalj er et digitalt speil som gir et bedre bilde av omgivelsene bak bilen. Det kan benyttes som et konvensjonelt speil med automatisk dimming, eller som en digital monitor som dekker en vesentlig større vinkel.

Nye RAV4 kommer til Norge første kvartal 2019.

Powered by Labrador CMS