Pariss i Paris
Foto: Jon Winding-Sørensen
Pariss i Paris
Foto: Jon Winding-Sørensen
Pariss i Paris
Foto: Jon Winding-Sørensen
Pariss i Paris
Foto: Jon Winding-Sørensen
Pariss i Paris
Foto: Jon Winding-Sørensen
Pariss i Paris
Foto: Jon Winding-Sørensen
Pariss i Paris
Foto: Jon Winding-Sørensen
Pariss i Paris
Foto: Jon Winding-Sørensen
Pariss i Paris
Foto: Jon Winding-Sørensen
Pariss i Paris
Foto: Jon Winding-Sørensen
Pariss i Paris
Foto: Jon Winding-Sørensen

Pariss under utvikling

Et av lyspunktene på årets bilutstilling i Paris: Pariss er ikke død, de har samlet kapital til videre utvikling og er i rute med produksjon av en snacksy elektrisk roadster. Og en Formel E med tak!

Publisert Sist oppdatert

Dere har møtt ham før hvis dere har vært med oss en stund. Arvingen til Bic kulepenner, og – vær trygg – han er så vant til å skrive at han staver ikke Paris feil!

Bilen heter Pariss.

Det har vært litt frem og tilbake siden jeg møtte han i Genève for første gang i 2012 og så i Paris samme høst. Da satte vi oss ned og tok en lang frokost, etterpå møtte jeg opp i Calais, der han hadde sitt lille anlegg.

Det var helt åpenbart at han hadde en veldig god idé, men han trengte flere penger enn han hadde selv.

I 2014 var optimismen stor, og 2016 var han fraværende (eller kanskje det var meg), men i år var han der igjen.

Med kjempestand, men det var nok fordi arrangøren trengte å fylle opp gulvet – og med to biler.

Historien er nå at han utvikler sine elbilideer og den hvite åpne er planlagt produksjonsferdig til 2020. Den er allerede typet, så du kan ta den med deg å kjøre den hjem. Nesten hjem i hvert fall. 1000 kilometer med rekkeviddeforlenger.

Mens den lukkede går ikke mer enn 30 minutter. Men da med gasspedalen i bånn hele tiden – og det tror jeg i så fall har vært noen heftige minutter.

For dette er en ren racerbil. Den har samme plattformen som den åpne, bygget i karbon, men her snakker vi om 370 kW – altså over 500 hk – og drift via to motorer på alle fire hjul.

Med en vekt på under 1000 kg burde dette bli ganske morsomt på en bane.

Jeg er sikker på at den åpne også er ganske morsom, selv om vi er nok ikke i nærheten av de samme prestasjonene. 110 kW og bakhjulsdrift. Karosseri i glassfiber og en vekt på ca. 900 kg. Det er mye bedre enn den opprinnelige Tesla-roadsteren.

Som ren batteribil har den en rekkevidde på 400 km, men med en liten angstfordriver kan den klare 1000 blir vi fortalt.

Det er racerbilen som ligger nærmest publikum. Her trengs det ikke mye papirarbeid, FIA har allerede godkjent den og åpner for en enkel-type cup i forbindelse med Formel-E løp rundt i verden.

Jeg håper det beste, slike initiativ fortjener suksess.

Powered by Labrador CMS