BMW X7.
BMW X7.
BMW X7.
BMW X7.
BMW X7.
BMW X7.
BMW X7.
BMW X7.
BMW X7.
BMW X7.
BMW X7.
BMW X7.
BMW X7.
BMW X7.
BMW X7.
BMW X7.
BMW X7.
BMW X7.
BMW X7.
BMW X7.
BMW X7.
BMW X7.
BMW X7.
BMW X7.
BMW X7.
BMW X7.
BMW X7.
BMW X7.
BMW X7.
BMW X7.
BMW X7.

X7 - BMWs største SUV

X7, BMWs digre SUV med plass til sju kan nå bestilles, koster fra 1.278.500 kroner og er på plass i Norge sent i mars neste år.

Publisert Sist oppdatert

BMW X7 har lenge vært varslet og at den kom til å bli stor, kjempestor sett med europeiske øyne, er heller ikke ukjent. Med lengde på 5,15 meter og bredde på 2,0 meter dekker X7 større flate enn Tesla Model X, Audi Q7 og Lamborghini Urus.

Bilen er naturligvis av konkurransehensyn større enn digre Mercedes GLS og en tanke større utvendig enn Bentley Bentayga!

Sammenlignet med nye X5 er den dermed 229 mm lengre og 60 mm høyere, mens bredden er relativt lik. Akselavstanden måler 3105 med mer og bakkeklaring med ulastet bil oppgis til 221 mm. Sporvidden er 1684 mm fremme og 1705 mm bak.

Bygges i USA
Siden bilen bygges i USA og fordi USA er bilens viktigste marked, faller det naturlig rent størrelsesmessig å sammenlikne med USAs bestselger, Fords F-serie som amerikanerne har forholdt seg til siden 1948, og ved siden av de største utgavene av F150 blir selv BMW X7 for en kompaktbil å regne.

X7 dukker ikke opp i Norge før mot slutten av mars i 2019, men den kan allerede nå bestilles. Dette er prisene:

xDrive 30d (265 hk): Fra 1.278.500 kroner.
xDrive 40i (340 hk): Fra 1.336.000 kroner.
M50d (400 hk): Fra 1.532.600 kroner.

En viktig grunn til å lansere X7 er at BMW mener at salget av SUV-er i denne klassen vil øke med 70 prosent de neste årene. Siden X7 i betydelig grad henter hyllevare andre store BMW-modeller som X5 og 7-serien, har det vært mulig å holde utviklingskostnadene på et forsvarlig nivå.

Lyser 600 meter
BMWs nyregrill er på X7 større enn på noen av BMWs øvrige modeller mens de smale LED-lysene som trekkes helt inn mot grillen kan oppgraderes til laserlys med 600 meter rekkevidde.

Det foreløpige motorprogrammet til Europa består av tre kjente seksere: En bensinutgave (340 hk/450 Nm) og to dieselutgaver (265 hk/620 Nm og 400 hk/760 Nm). Manuelt gir er bare å glemme, her gjelder 8-trinns Steptronic automatgirkasse som standard. Modellene 40i og 30d tilbys med en egen offroad-pakke med ulike kjøremodus, mens kraftpluggen M50d har M Sport differensial som standard.

Komfortmaskin
Uansett hvor mye BMW understreker det sportslige i å kjøre deres biler, forblir X7 først og fremst en komfortmaskin med vekt på å ha det trivelig inne i bilen.

Det betyr eksempelvis at standardpakken inneholder BMW Live Cockpit med digital instrumentering, luftfjæring, skinnseter, tre-delt panoramasoltak, ambient interiørbelysning, firesoners klimaanlegg og nøkkelfri betjening.

Luftfjæringen gjør det mulig å senke/øke bakkeklaringen med 40 millimeter fra nullpunktet. Videre kan X7 utstyres med firehjulsstyring og et kamerabasert system som tilpasser demperinnstillingen etter underlaget foran bilen.

Se stjernene
Og vil du se stjernene selv om det er overskyet ute, så ordner BMW det også om du krysser av for LED i taket. Da lyser 15.000 små punkter opp tilværelsen og simulerer stjernehimmelen. Hørt om dette før? Ja, Opel hadde det som tilvalg på Adam, en av sine rimeligste modeller.

Som tallindikasjonen avslører så er X7 en sjuseter konfiguret med 2 + 3 +2. Men akkurat som i Tesla Model X kan midterste seterad erstattes med to individuelle seter som reguleres elektrisk akkurat som setene foran. I begge konfigurasjoner kan midterste rad flyttes 14,5 cm i lengderetningen.

Elektrisk justering og oppvarming er også standard for alle seteradene. Fører- og passasjersetet foran kan også utstyres med kjøle- og massasjefunksjon.

Husker siste 50 meter
Bagasjerommet laster 326 liter med alle syv setene i bruk. Volumet økes til 722 liter ved å legge ned tredje seterad. Som toseter økes volumet til 2,1 kubikkmeter.

BMW nevner ikke selvkjør med ett eneste ord i presentasjonen av X7. Men naturligvis er bilen proppet med førerstøtteteknologi som i det minste avlaster føreren i monotone kjøresituasjoner, som kø og saktegående trafikk, og gjør det lettere å beholde kontrollen i uventede situasjoner.

En funksjon som er verdt å nevne, er ryggeassistenten som automatisk memorerer de siste 50 meterne du kjørte inn på gårdsplassen eller i parkeringshuset, for så å automatisk styre bilen motsatt når du rygger ut.

* Alle motorer oppfyller EU6d-TEMP standarden og er WLTP typegodkjente. Utslipp og forbruk oppgis etter den i Norge gjeldende NEDC2.0/NEDCcorr-normen.

Modell:

Effekt:

Moment:

0-100 km/t

Toppfart:

CO2*:

xDrive 40i

340 hk

450 Nm

6,1 sek

245 km/t

198 – 205 g/km

xDrive 30d

265 hk

620 Nm

7,0 sek

227 km/t

171 – 178 g/km

xDrive M50d

400 hk

760 Nm

5,4 sek

250 km/t

185 – 193 g/km

Powered by Labrador CMS