-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Fremtidens fabrikk
Noen måneder etter at de la ned grunnsteinen til Fabrikk 56, forteller Mercedes oss litt om hva og hvordan. Si velkommen til fremtidens produksjons-systemer.
Daimler er i ferd med å bygge det de kaller verdens mest moderne, fremtidsrettede bilfabrikk.
Foreløpig heter den ikke annet enn Factory 56, og nøkkelbegrepene er Digital, Fleksibel, Grønn.
Over hele fjæla settes det nye standarder, det gjelder elementer som logistikk, kvalitetskontroll og – ikke minst – menneske/maskin samarbeid.
Her er vi mer enn Industri 4.0 – det hele er også koblet opp mot konsernets globale produksjonssystemer slik at IA-introdusert produksjonsgang-forbedringer blir formidlet til resten av nettverket med en gang.
Vi snakker om en 360-graders orientering mot hele verdikjeden – fra leverandører til siste kunden. Via Mercedes me-appen skal kunden i prinsippet kunne følge sin fremtidige bil helt fra underleverandørene produserer de første delene.
(Som er en av de detaljene denne nedskriveren ikke helt kan forstå poenget ved, men så har han aldri forstått Facebook heller…)
Det som imponerer meg er de levende bildene jeg ser fra produksjonen, om hvordan førerløse shutler fyker omkring og leverer riktige komponenter dit de skal, om hvordan det veksles mellom produksjonsområdene etter hvor meget arbeid som skal utføres.
Måten Radio Frekvens Identifikasjon brukes er utrolig og den transparensen bruken av AI, Stordata og Predictive Maintainance (vedlikehold før det trengs) fører med seg, gir helt nye planleggingsmuligheter.
Hva skal man med garanti? Kanskje er det like greit å bygge biler der man vet at fem prosent vil bryte sammen og må erstattes når man vet at resten vil være bra. Slike spørsmål vil bli reist i forbindelse med denne type industri.
Det som forundrer litt er imidlertid at mennesket fremdeles er med i regningen. I hvert fall slik det er fremstilt på denne videoen er der vanskelig å forstå at ikke mennesket kan erstattes av forholdsvis primitive roboter.
Men Daimler insisterer på at i Fabrikk 56 er mennesket i sentrum. Alltid plassert ved ergonomisk optimaliserte arbeidsstasjoner og assistert av digitale verktøy.
Tec-linjer heter de nye produksjonslinjene som egentlig ikke er linjer. Her bytter man fra samle-produksjon til syklus-produksjon.
Der står bilen bom stille, og beveges ikke langs et bånd, mens alt arbeidet utføres på stedet, med førerløse handlevogner som bringer de nødvendige komponentene.
Mens dette skjer er maskiner, verktøy og systemer nettet med hverandre. Man vil bruke 5G mobiltelefon-teknologi for første gang – blant annet for å samle og analysere alle produksjonsdata.
Det man analyserer seg frem til ut fra dette blir overført tilbake, direkte til produksjonslinjene (som altså ikke er det) over hele verden.
En slags Instant Best Practice.
At det er solceller på taket og at alle Mercedes fabrikker skal være CO2 nøytrale fra 2022, er selvfølgelig ikke nødvendig å nevne.
Men for fullstendighetens skyld er det kanskje verd å nevne at Fabrikk 56 får en flate på 220.000 kvadratmeter, ligger 20 kilometer fra hovedkvarteret i Sindelfingen og skal i hvert fall bygge fremtidens S-Klasse.
Det er lenge siden jeg har gledet meg til å se en bilfabrikk, men akkurat denne ser jeg faktisk frem til å se frem til.