Marcus Påverud i Leipert Motorsport

Marcus Påverud i Leipert Motorsport

Marcus Påverud i Leipert Motorsport

Marcus Påverud i Leipert Motorsport

Marcus Påverud i Leipert Motorsport

Marcus Påverud i Leipert Motorsport

Marcus Påverud i Leipert Motorsport

Marcus Påverud i Leipert Motorsport

Marcus Påverud i Leipert Motorsport

Marcus Påverud i Leipert Motorsport

Marcus Påverud i Leipert Motorsport

Marcus Påverud i Leipert Motorsport

Marcus Påverud i Leipert Motorsport

Marcus Påverud i Leipert Motorsport

Marcus Påverud i Leipert Motorsport

Marcus Påverud i Leipert Motorsport

Marcus Påverud i Leipert Motorsport

Marcus Påverud i Leipert Motorsport

Marcus Påverud i Leipert Motorsport

Marcus Påverud i Leipert Motorsport

Marcus Påverud i Leipert Motorsport

Marcus Påverud i Leipert Motorsport

Marcus Påverud i Leipert Motorsport

Marcus Påverud i Leipert Motorsport

Marcus Påverud
Foto: Privat
Marcus Påverud
Foto: Privat
Marcus Påverud
Foto: Privat
Marcus Påverud
Foto: Privat
Marcus Påverud
Foto: Privat
Marcus Påverud
Foto: Privat
Marcus Påverud
Foto: Privat
Marcus Påverud
Foto: Privat
Marcus Påverud
Foto: Privat
Marcus Påverud
Foto: Terje Ringen
Marcus Påverud på familiens bilverksted i Lier
Foto: Terje Ringen

Droppet skolen for å bli racerfører

Man må være bestemt om man skal nå sine mål her i livet, så da Marcus Påverud som 16-åring måtte velge mellom skole og motorsport, var han aldri i tvil.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i bladet BIL nr. 11-2018

Planene står ved lag – Marcus utdanner seg til bilmekaniker, men han har valgt et annet løp enn opprinnelig planlagt. Det var nemlig ikke mulig å kombinere skolegang med racing på internasjonalt nivå – til det ville den mye omtalte fraværsprosenten overskredet maksgrensen. I stedet tar Marcus utdannelsen som lærling på familiens bilverksted i Lierskogen.

– Det tar et år ekstra uten skole, men på denne måten tjener jeg penger under utdannelsen, og så får jeg fri når det trengs for å kjøre løp, sier 18-åringen fra Lier som i sommer endelig har fått lappen. Skjønt bil har han kjørt i mange år, raskt og på lukkede baner.

Bilsport i genene
Det startet som det så ofte gjør når man blir født inn i en bilsportsinteressert familie. Marcus ble tidlig dratt med til skogs for å følge med pappa Rune som kjørte rally. Han hadde i sin tur arvet interessen fra sin far Jan, så her er det mye bilsport i genene.

– Jeg var seks år første gang jeg prøvde meg i gokart. Vi var på en bane, og pappa lurte på om jeg hadde lyst til å prøve å kjøre leiekart. Det var ikke nei i min munn, og siden har jeg aldri sluttet å kjøre, sier Marcus.

De første årene dro familien oftest til gokartbanen på Eggemoen, men senere utvidet de reviret til også å omfatte Kongsvinger og Varna.

På Varna ble de snart gode venner med familien Olsen som hadde en fire år eldre gutt enn Marcus ved navn Dennis. Han ble etter hvert et forbilde for Marcus, og de to er i dag gode kamerater og prater mye sammen. Marcus legger ikke skjul på at han lært mye av Norges første profesjonelle Porsche-fører.

Klassereise
Marcus kjørte gokart til han var 13 år og har mange gode resultater å se tilbake på, blant annet seier i norgescupen i Junior 60. Som 13-åring tok han steget opp i Formel Basic, og selv med mye trøbbel og tekniske problemer sikret han seg sølv i serien.

Så ble det to sesonger med dansk og nordisk cup i DS3 der han endte som nummer fem i debutsesongen og klatret til andreplass da han hadde fått et år til på baken. Begge sesonger vant han den norske DS3 Cup.

Nå som han nærmet seg 17 ønsket Marcus større utfordringer i en raskere bil. Valget falt på en 300-hesters Honda Civic TCR-bil driftet av det danske teamet Insight Racing. Planen var å kjøre et par 24-timersløp pluss noen utvalgte NM-runder i GT-klassen med den samme bilen.

Marcus måtte ha dispensasjon til å kjøre siden han fortsatt bare var 16, og ifølge PR-mann og TV-kommentator, Henning Isdal, er Marcus den yngste som noensinne har startet et 24-timersløp.

Under 24-timersløpet på Paul Ricard holdt bilen i åtte timer mens den i Barcelona var sluttkjørt etter bare en time. Ingen stor suksess i langdistanseracing med andre ord. Men i NM-rundene gikk det langt bedre. Der vant Marcus fire av de fem løpene han stilte til start i.

GT-racing
Vinteren ble brukt til å legge nye planer, og flere alternativ ble vurdert – blant annet å kjøre KTM X-Bow GT4 som Mads Siljehaug, en kollega i Team Norway gjorde stor suksess med i fjor.

Så kom det inn et tilbud fra Leipert Motorsport om å kjøre en Mercedes-AMG GT i det europeiske GT4-mesterskapet.

Prislappen var høyere enn opprinnelig budsjett, men så var det da også snakk om å kjøre en skikkelig rå bil og konkurrere på internasjonalt kjente baner som Zolder, Brands Hatch, Spa, Hungaroring og Nürburgring.

Seks løpshelger, hver med to timesløp fordelt på to sjåfører. Leipert tilbydde Marcus å dele bil med Ivan Pereras, en spanjol på samme alder.

– Dette er en tøff serie med inntil 47 biler på banen samtidig – hver med to sjåfører som kjører en halv time hver. Jeg visste at 2018 kom til å bli et læreår og hadde ingen forventninger om noen topplasseringer. Men vi satte gode tider allerede på trening før sesongstart, og vi klarte en femteplass i første løp på Zolder, sier en stolt Marcus Påverud.

På Brands Hatch greide Marcus og teamkollega Pareras det nærmest umulige – de kunne klatre opp på seierspallen og sprette champagne.

Nye muligheter
Innsatsen Marcus har gjort er lagt merke til av teamet, så etter løpet på Spa ble han invitert til å være en av fire sjåfører på Leiperts Lamborghini i 24-timersløpet i Barcelona medio september.

I ettertid kan vi konstatere at Marcus gjorde sine saker feilfritt, og dermed medvirket til at teamet vant klassen sin.

Men det var en spent unggutt vi intervjuet et par uker før løpet:

– Det blir knalltøft, for jeg får ikke testet på forhånd. Bilen, en Lamborghini Super Trofeo har høyere toppfart enn Mercedesen, men er noe langsommere i kurvene siden den er en del tyngre. Men dette løpet er strengt tatt vel så viktig som hele sesongen i GT4, for gjør jeg det bra i Barcelona, kan det åpne seg helt nye muligheter, sa han da.

Marcus mener det var klokt at de valgte å satse på Leipert Motorsport, for teamet har gode relasjoner til både Mercedes og Lamborghini og har hjulpet mange førere til en profesjonell karriere.

Millioninvestering
Som de fleste vet er det langt fra gratis å drive med bilsport. For 2018-sesongen hadde Marcus et budsjett på nesten to millioner kroner – penger han har greid å samle inn fra lokale sponsorer. I tillegg har han god hjelp fra familien. Han ser på dette året som en investering i fremtiden.

– Målet er å bli snappet opp av et team og få kjøre gratis så snart som mulig. På lengre sikt håper jeg å bli god nok til å bli profesjonell racerfører som får betalt for å kjøre. Drømmen min har alltid vært et sete i DTM eller Le Mans-serien, røper han.

– Sponsorene er med videre, så det blir garantert satsing neste år også. Men akkurat hva det blir er foreløpig usikkert – de beste alternativene ligger trolig hos Mercedes og Lamborghini som er to merker som satser på rekruttering av unge sjåfører, sier Marcus.

Team Norway
Marcus Påverud er en del av Team Norway hvor han får profesjonell oppfølging av blant annet motivator / fysisk trener Fredrik Brenna-Lund. 18-åringen vet hvor viktig det er å være i god fysisk form for å prestere maksimalt i stressede situasjoner i en varm bil.

Han trener som regel i en eller annen form hver dag, løpeturer med storebror Phillip som er en god treningskamerat, skiturer, eller besøker helsestudio fem minutter hjemmefra, hvor han har gratis adgang.

– Jeg trener fast hos Fredrik (Brenna-Lund) en gang i uka, og han setter mål og gir meg oppgaver som jeg følger strengt. I starten var det vanskelig å motivere seg til å trene når man kommer hjem sliten fra jobb, da er det mest fristende å slenge seg på sofaen. Men jeg vet at jeg må trene for å nå målene mine, så det går lettere nå.

– Fredrik har vært med meg på noen løp, og han er veldig flink til å få meg ned på bakken om jeg blir stresset før løpsstart. I tillegg har jeg stor nytte av å utveksle erfaringer med andre medlemmer av Team Norway når vi møtes jevnlig til samlinger, sier Marcus som er svært glad for å være en del av elitesatsingen til Norges Bilsportforbund.

Dedikert
– Marcus er antagelig den av utøverne i Team Norway som har tatt treningen mest seriøst og dermed har hatt størst progresjon siste året. Jeg har fulgt ham i drøyt fire år, den gang var han i ferd med å vokse ut av gokarten. I dag måler han 1,97 meter på strømpelesten, så det er godt han har satset på bil med tak og ikke formelbil, sier Fredrik Brenna-Lund.

– Han har utviklet seg enormt på det mentale plan og er en dedikert ung mann som kan nå langt om han fortsetter å satse like seriøst som han gjør nå. Marcus har forstått at han selv er den viktigste «motoren» for at alt skal fungere optimalt hver gang han er i aksjon. Selve bilkjøringen er bare en liten del av det store puslespillet, konstaterer treneren for Norges raskeste landslag, Team Norway som nå har totalt 30 utøvere i stallen, hvorav 15 på elitenivå.

Powered by Labrador CMS