Cadillac XT6 avduking

Cadillac XT6 avduking

Cadillac XT6 avduking

Cadillac XT6 avduking

Cadillac XT6 avduking

Cadillac XT6 avduking

Cadillac XT6 avduking

Cadillac XT6 avduking

Cadillac XT6 avduking

Cadillac XT6 avduking

Cadillac XT6 avduking

Cadillac XT6 Premium Luxury

Cadillac XT6 Premium Luxury

Cadillac XT6 Premium Luxury

Cadillac XT6 Premium Luxury

Cadillac XT6 Premium Luxury

Cadillac XT6 Premium Luxury

Cadillac XT6 Premium Luxury

Cadillac XT6 Premium Luxury

Cadillac XT6 Premium Luxury

Cadillac XT6 Premium Luxury

Cadillac XT6 Premium Luxury

Cadillac XT6 Sport

Cadillac XT6 Sport

Cadillac XT6 Sport

Cadillac XT6 Sport

Cadillac XT6 Sport

Cadillac XT6 Sport

Cadillac XT6 Sport

Cadillac XT6 Sport

Cadillac XT6 Sport

Cadillac XT6 Sport

Cadillac XT6 Sport

Cadillac kompletterer SUV-linjen

Kanskje ikke kjappest på avtrekkeren, men nå har i hvert fall Cadillac klart å telle helt til 6. Deres nye crossover XT6 står på Detroitutstillingen nå.

Publisert Sist oppdatert

Det tok ganske lang tid før Cadillac oppdaget de tre bokstavene man kan stave S-U-V med. Men etter at de endelig fikk til mellom-størrelse-bilen, XT5 i 2015, dukket den kompakte XT4 opp på New York utstillingen i fjor.

Og nå hopper de fremover i tallrekken igjen og viser XT6.

Derved er kanskje rekken komplett, for dette er en stor bil – tre seterader, åpenbart en bil for dem som egentlig er på Escalade-jakt, men som helst vil ha noe som er litt mer bil enn truck.

3,6-liters V6 som trekker gjennom en ni-trinns automat til enten forhjulene eller alle fire. 310 hester og 370 Nm – hvis det er viktig.

Det som er litt gøy, dersom jeg har lest spesifikasjonene riktig, er at denne tilbys med to utstyrsnivåer som ser ut til å være utformet slik at den ene ikke er «bedre» enn den andre, men slik at markedsførerne ønsker at dette skal bli oppfattet som to forskjellige biler.

Den ene heter noe så håpløst som Premium Luxury, og den andre noe så anonymt som Sport. Men mellom de to er det store forskjeller i eksteriøret, spesielt grill og lysutstyr. Forskjellige hjul også, med muligheter for 21-tommere på Sport.

Mekanisk er det også variasjoner, dynamiske støtdempere og et meget aktivt 4x4-system på Sporten.

Innvendig ser det ut som et katalogbilde av XT4 – bare noen flere knotter og et stort kontroll-hjul for infotainment-avdelingen, så det har vel skjedd noe der også.

Masse assistanse-utstyr, selvfølgelig. Parking assist med bremsehjelp tror jeg ikke jeg har hørt om før. Night Vision trodde jeg jeg hadde hørt om siste gang for fire år siden.

Midtspeilet gjengir bildet fra kamerat der bak, og bilen har et skikkelig head-up display – blant mye annet.

Og så har den adaptiv cruise-control – men av den eller annen grunn ikke den avanserte Super Cruise, som de lanserte med fynd og klem i fjor.

En Level 2 selvkjørings-sak, som blant annet baserer seg på GMs eget kartverk der blant annet mer enn 200.000 kilometer veier i USA er registrert slik at Super Cruise alltid vet hvor den befinner seg.

Av en eller annen grunn ble systemet presentert på CT6 – en modell som gikk ut av produksjon i fjor. Men riktignok med beskjed om at systemet skal inn i Cadillacs modeller fra 2020 – så vi kan vel regne med at systemet vil finnes på den nyeste crossoveren deres også.

For den er fremdeles et stykke unna produksjon. Det eneste Cadillac sier er at de vil legge ut bestillingslister til våren – men foreløpig ikke et ord hverken om pris eller dato.

Powered by Labrador CMS