-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
En Kia etter amerikansk smak
Kia har designet en SUV for å møte amerikanerne på hjemmebane. Her er det plass til hele familien. Og vel så det.
For tre år siden viste Kia sin Telluride Concept i Detroit, og på årets utstilling ble den vist i produksjonsdrakt.
Telluride er designet i USA, utelukkende for å tilfredsstille amerikanske kunder i det såkalte «mid-size» segmentet. Og det er også i USA den skal bygges, nærmere bestemt ved KMMG, Kias anlegg i West Point, Georgia hvor også Sorento og Optima produseres.
Mid-size på amerikansk er det vi betegner som full-size på europeisk.
Nå får vi ikke oppgitt de endelige målene, men den avviker neppe særlig mye fra konseptet som var fem meter lang, to mer bred og 180 cm høy over en akselavstand på 308 cm.
Konseptbilen var utstyrt med seks separate seter – i produksjonsutgaven er det plass til inntil åtte personer i tre rader.
Drivlinjen består av en direkteinnsprøytet 3,8-liters V6 med 291 hester og et dreiemoment på 355 Newtonmeter. Titrinns automatkasse er standard. Kreftene fordeles til forhjulene eller til alle fire hjørner – avhengig av hvilken modus du velger.
Du kan låse diffene slik at hvert hjul får 25 prosent av kreftene, men når du cruiser uanstrengt på asfalt velger du et program som kun driver forhjulene slik at du holder forbruket så lavt som mulig.
(artikkelen fortsetter)
Alt du ønsker av utstyr med hensyn til komfort og sikkerhet står på den rikholdige utstyrslisten, og Kia vektlegger at bilen skal fremstår som både røff og luksuriøs.
Og så vil du selvsagt vite hvor tung tilhenger den kan dra med seg. Svaret er 5000 pund, eller 2268 kg som er en mer kjent verdi for oss.
I mid-size segmentet er selvsagt de amerikanske produsentene godt representert, men også de japanske har et godt utvalg av modeller for å tilfredsstille amerikanske kunder. Mercedes er her med sin GLS, og BMW er like rundt hjørnet med sin nye X7.