-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Her er Volkswagens fremtid
Bak denne kamuflasjen skjuler det seg noe som blir en garantert volumselger.
Det er Volkswagens kommende elbil, I.D. – eller kanskje blir den hetende NEO – som skjuler seg bak den tykke kamuflasjen her. Bilen skal i salg tidlig 2020, så det er en prototyp på det endelige produktet som er på vei her.
Bilen blir den første som skal bygges på den nye MEB-plattformen som etter hvert skal bli fundament for en rekke modeller fra gruppen.
Interessen for elbiler har vokst betydelig, også utenfor Norges grenser, etter at Volkswagen viste sin «elektriske Golf» på Paris-utstillingen i 2016.
De har også vartet opp med ytterligere tre konsepter, først den kule mikrobussen I.D. Buzz, deretter coupé-SUV-en I.D. Crozz, og foreløpig sist ut, den autonome familiebilen I.D. Vizzion som sto på fjorårets Genève-utstilling.
Den avanserte MEB-plattformen muliggjør en eller to motorer plassert over akslene, og den åpner også for batteripakker med ulik kapasitet (avhengig av pris) slik at man kan oppnå rekkevidde på inntil 600 kilometer.
Første I.D. vil trolig få bakhjulsdrift som standard, og en motoreffekt på rundt 170 hestekrefter, men viktigere er det at den får et dreiemoment på rundt 300 Newtonmeter fra første omdreining slik at den blir akselerasjonsvillig.
Produksjonen av I.D., som er tippet å bli døpt Volkswagen Neo, er forventet å starte mot slutten 2019 ved Volkswagen-fabrikken i Zwickau, rundt 100 km syd for Leipzig, hvor det er ryddet nødvendige plass til produksjon av elbiler. Siden vil Emden og Hannover følge.
Motorer og batteripakker vil komme fra Ungarn og Polen der produsentene har forpliktet seg til å benytte bærekraftig energi på tross av at dette er land med utstrakt bruk av kullkraft.
Volkswagen har antydet at de vil ha rundt 20 rene elbiler på programmet innen 2025, og at de samme år regner med at elbilene vil utgjøre rundt en million biler i året. Om man legger til de øvrige merkene i gruppen kan det blir så mange som 50 modeller.
Volkswagen planlegger også å klargjøre sine fabrikker i USA og Kina for produksjon av elbiler.