Audi plug-in hybrider
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi plug-in hybrider
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi plug-in hybrider
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi plug-in hybrider
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi plug-in hybrider
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi plug-in hybrider
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi plug-in hybrider
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi plug-in hybrider
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi plug-in hybrider
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi plug-in hybrider
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi plug-in hybrider
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi plug-in hybrider
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi plug-in hybrider
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi plug-in hybrider
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi plug-in hybrider
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi plug-in hybrider
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi plug-in hybrider
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi plug-in hybrider
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi plug-in hybrider
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi plug-in hybrider
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi plug-in hybrider
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi plug-in hybrider
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi plug-in hybrider
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi plug-in hybrider
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi plug-in hybrider
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi plug-in hybrider
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi plug-in hybrider
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi plug-in hybrider
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi plug-in hybrider
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi plug-in hybrider
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi plug-in hybrider
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi plug-in hybrider
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi plug-in hybrider
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi plug-in hybrider
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi plug-in hybrider
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi plug-in hybrider
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi plug-in hybrider
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi plug-in hybrider
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi plug-in hybrider
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi TFSI e
Fire nye modeller til Genève
Audi TFSI e
Fire nye modeller til Genève

Fire nye ladbare fra Audi

Audi stiller med fire nye ladbare modeller i Genève neste uke. De lanserer også nye modellbetegnelser.

Publisert Sist oppdatert

Det er A8, A7 Sportback, A6 og Q5 som nå vises i ladbare utgaver. Økt rekkevidde er et viktig argument, men 40 kilometer etter WLTP-metoden er vel fortsatt i korteste laget? Jeg hadde i alle fall regnet med minst å se 50-tallet.

Men at Audi når utvider den ladbare modellporteføljen må jo tas som et tegn på at de fortsatt har tro på denne teknologien.

Avhengig av modell tilbyr Audi to varianter – en hvor komfort er satt i høysetet og en for dem som vektlegger de mest sportslige egenskapene. Sistnevnte har S line egenskaper og design, med et mer sportslig oppsett og sporty detaljer.

Fra nå av skal forresten de ladbare hybridene bære betegnelsen «TFSI e». Den tidligere «e-tron» betegnelsen er forbeholdt de rene elbilene. De skal jo vise et nytt konsept på denne fronten også i Genève.

Alle Audis ladbare hybrider vil benytte en turbo bensinmotor med direkte innsprøyting i kombinasjon med en elmotor som er integrert i transmisjonen. En litium-ion batteri under bagasjeroms-gulvet sørger for å lagre den elektriske energien.

Elmotoren kan supportere bensinmotoren under akselerasjon slik at man kommer raskest avgårde.

Med hensyn til regenerering av energien som ellers går til spille under retardasjon, har systemet mye til felles med det som benyttes i elbilen Audi e-tron. Ved bremsing kan de nye ladbare hybridene gjenvinne opptil 80 kW.

Elmotoren fungerer som brems i de fleste situasjoner, for litt mer aktiv bremsing deler elmotoren oppgaven med de hydrauliske bremsene, men det er kun når bremseeffekten tilsvarer mer enn 0,4 g at de hydrauliske bremsene står for hele jobben.

Batteripakkene i de fire modellene har en kapasitet på 14,1 kWt med en spenning på 385 V. En standard varmepumpe forsyner klimaanlegget og kan generere 3 kW varme fra 1 kW elektrisk energi med overskuddsvarme som oppstår i bilen.

Audi har ikke oppgitt mer detaljert informasjon om ytelser, men det får vi nok vite etter hvert som modellene kommer til Norge.

Powered by Labrador CMS