-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Morobil fra Volkswagen
Volkswagen viser seg fra sin mest lystige side i Genève. ID. Buggy er en oppfordring til hvem som helst om å bruke den nye plattform til hva som helst.
Det formelig lyser sol og sommer av konseptbilen Volkswagen i kveld har avduket på sin Group Evening. ID. Buggy er en nullutslippsbil bygget på den nye MEB-plattformen som de mer enn gjerne deler med frittstående produsenter og konkurrenter.
– ID. Buggy demonstrerer det brede spekter av utslippsfri mobilitet som MEB-plattformen kan danne grunnlag for innen VW-gruppen. Men vi ønsker også å åpne for bruk av plattformen hos andre produsenter, sa Ralf Brandstätter, merkesjef for Volkswagen da han i kveld avduket bilen.
Det går klare linjer fra 60-tallets boblebaserte buggier til den nye ID. Buggy. På den tiden tok man utgangspunkt i en boble med hekkmotor. Småserie-produsenter strakk et glassfiberbasert deksel over chassis og motor, og kun kreativiteten satte begrensninger på hva man endte opp med.
ID. Buggy har tilsvarende muligheter med de tekniske muligheter som ligger i fremtidsrettet og utslippsfri teknologi. Basis er her er den progressive MEB-plattformen med batteripakke i gulvet.
Li-ion batteripakken leverer energi til ID. Buggys elektriske motor på 150 kW/204 hk som sitter på bakakselen. Det kan også monteres en motor foran om man ønsker firehjulsdrift.
Bilen er helt åpen, uten antydning til tak eller dører, kun med frontrute og en veltebøyle bak de to setene.
Den kan også bygges som en 2+2. Interiøret er laget i vanntett materialer slik at det enkelt kan spyles etter en dag i sanddynene.
Det selvbærende karosseriet er utført i en materialmiks bestående av aluminium, stål og plast. For vedlikehold kan hele karosseriet løftes av plattformen.
Volkswagen gir et klart signal til små produsenter – som på 60-tallet åpner de for kreative løsninger rundt ID. Buggy. Vær så god – bygg deres egen utslippsfrie buggy basert på dette konseptet.
Generelt ønsker også Volkswagen å tilby MEB plattformen som teknisk base for e-mobilitet til flest mulig produsenter - ikke ulikt det Elon Musk gjorde med sin Open Source-løsning.
Samtidig illustrerer den kule buggien hvilke muligheter deres nye plattform byr på.
ID. Buggy er femte konsept i en serie med så forskjellige varianter som ID. (kompaktklassen), ID. Buzz (minibuss/varebil), ID. Crozz (SUV), og ID. Vizzion (sedan). Det er bare fantasien som setter grenser for hva plattformen kan benyttes til i fremtiden.