Audi Q4 e-tron
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi Q4 e-tron
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi Q4 e-tron
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi Q4 e-tron
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi Q4 e-tron
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi Q4 e-tron
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi Q4 e-tron
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi Q4 e-tron
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi Q4 e-tron
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi Q4 e-tron
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi Q4 e-tron
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi Q4 e-tron
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi Q4 e-tron
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi Q4 e-tron
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi Q4 e-tron
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi Q4 e-tron
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi Q4 e-tron
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi Q4 e-tron
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi Q4 e-tron
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi Q4 e-tron
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi Q4 e-tron
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi Q4 e-tron
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi Q4 e-tron
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi Q4 e-tron
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi Q4 e-tron
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi Q4 e-tron
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi Q4 e-tron
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi Q4 e-tron
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi Q4 e-tron
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi Q4 e-tron
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi Q4 e-tron
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi Q4 e-tron
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi Q4 e-tron
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi Q4 e-tron
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi Q4 e-tron
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi Q4 e-tron
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi Q4 e-tron
Foto: Audi
Audi Q4 e-tron
Foto: Audi
Audi Q4 e-tron
Foto: Audi
Audi Q4 e-tron
Foto: Audi
Audi Q4 e-tron
Foto: Audi
Audi Q4 e-tron
Foto: Audi
Audi Q4 e-tron
Foto: Audi
Audi Q4 e-tron
Foto: Audi
Audi Q4 e-tron
Foto: Audi
Audi Q4 e-tron
Foto: Audi
Audi Q4 e-tron
Foto: Audi
Audi Q4 e-tron
Foto: Audi
Audi Q4 e-tron
Foto: Audi
Audi Q4 e-tron
Foto: Audi
Audi Q4 e-tron
Foto: Audi
Audi Q4 e-tron
Foto: Audi
Audi Q4 e-tron
Foto: Audi
Audi Q4 e-tron
Foto: Audi
Audi Q4 e-tron
Foto: Audi
Audi Q4 e-tron
Foto: Audi
Audi Q4 e-tron
Foto: Audi
Audi Q4 e-tron
Foto: Audi
Audi Q4 e-tron
Foto: Audi
Audi Q4 e-tron
Foto: Audi

Audi viser sin andre el-SUV

Om du noen gang tvilte på at elbiler hadde et eksistensgrunnlag, så er det på tide å endre oppfatning. Nå viser Audi nok en ny modell, og den skal på markedet allerede neste år.

Publisert Sist oppdatert

Vi fikk et forvarsel om Audi Q4 e-tron for noen uker siden, og nå er bilen avduket. Vel å merke som konsept, men her er det neppe mye som vil endre seg før den går på samlebåndet i 2020.

Elektrifiseringen skjer i rekordfart hos de store produsentene for tiden. For et år siden viste Audi sin første produksjonsmodell, e-tron, på den samme messen, den gang fortsatt godt pakket inn i kamuflasje.

Nå får vi et godt innblikk i hva vi har i vente – Audi Q4 e-tron Concept er en kompakt firedørs SUV som har klare likhetstrekk med sin storebror.

Skjønt så veldig kompakt er den ikke. Med en lengde på 459 cm, en bredde på 190 cm og en høyde på 161 cm plasserer Q4 e-tron seg i landskapet mellom Q3 og Q5.

Akselavstanden er på 277 cm og gir utgangspunkt for et rommelig interiør – spesielt siden gulvet er flatt uten en gjennomgående transmisjonstunnel.

Den moderne MEB-arkitekturen er fleksibel med hensyn til drivlinjevarianter og effekt. Q4 e-tron har motorer på både for- og bakaksel, og det innebærer selvsagt at den kan bære Audis quattro-emblem som innebærer firehjulsdrift.

Det er ingen mekanisk forbindelse mellom motorene – i stedet sørger elektronikk for å fordele kreftene dit de best kan nyttiggjøres, og det skjer på millisekunder slik at bilen har maksimalt grep under alle slags vær- og føreforhold.

I de fleste tilfeller bruker Q4 e-tron primært den bakre motoren som yter 150 kW og har et dreiemoment på 310 Newtonmeter.

Dersom føreren ber om mer effekt via gasspedalen, eller forholdene krever det, slår også den fremre motoren inn med ekstra 75 kW / 150 Nm. I sum yter systemet 225 kW (tilsvarende 306 hk).

Batteripakken som er plassert i gulvet mellom akslene har i konseptbilen er kapasitet på 82 kilowatt timer. Det skal ifølge Audi være tilstrekkelig til en rekkevidde på 450 kilometer basert på WLTP-standarden.

Batteriene kan lades med hurtigladere på inntil 125 kW, og med slike fyller man «tanken» til åtti prosent i løpet av en halv time.

Audi jobber nå på høygir med elektrifisering og sier de skal ha 12 helelektriske modeller på programmet innen 2025.

Allerede inneværende år kommer e-tron og e-tron Sportback, så følger Q4 e-tron i 2020 sammen med produksjonsutgaven av e-tron GT Concept som vi møtte i Los Angeles sist høst.

Sistnevnte skal bygges på samme plattform som Porsche Taycan – en arkitektur utviklet i fellesskap mellom ingeniører hos Audi og Porsche.

Powered by Labrador CMS