-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Nytt mål for sommerferien
Hvem hadde trodd dette? Fantastiske Porsche-replicaer fra Hellas. Vi møtte dem i Genève.
Der dukket fordommene mine opp. Da jeg så disse nydelig forseggjorte Porsche-replicaene som ble ryddet på plass på standen sin allerede søndag før tirsdagsåpningen, var jeg så overbevist om at disse enten var tyske, på grunn av orden og disiplin, eller engelske, på grunn av den åpenbare kvaliteten i håndverket.
Feil!
For første gang har jeg begynt å tenke på selskapsreise til Hellas. Nordøst i Hellas. I nærheten av Katerini. Det er bare fem kilometer fra det moderne anlegget til RCH, som de kaller seg, og ned til stranden fortalte de.
Antakelig ville det ikke bli brukt mye tid med sand mellom tærne, for det disse folkene gjør virker overbevisende. Det er nesten nok å se i katalogen deres over felger de lager og selger for å bli overbevist.
Se på bildegalleriene som viser interiører eller ekstra-utstyr, så ser du fort at dette er ikke noen glade amatører i Calfornia som mekker sammen noe plast på toppen av en utbanka Boble.
Noen, de som ender opp som 356-modeller (også wide body, med luftinntak lavt nede bak) er bygget på Bobler, 1957-1969-modeller, som de skaffer fra halve verden.
Den 550-bilen de bygger har deres eget chassis og har et eget lettvekts laminat-karosseri der de andre har glassfiber.
Motorene er hele veien en Type 1 eller Type 4 VW-flat firer som tas opp i mange steg mellom 1600 ccm og helt opp til 2,9 liter, og fra 60, via 90, 105, 150, 170 og 200 helt opp til 250 hk.
Da snakker vi alvor – og en forsterket femtrinns Medeola girkasse.
Alle muligheter for skivebremser også, for dem som syns det kanskje er smart.
Der det er nødvendig, som i 550-tilfellet, er bilen utstyrt med europeisk typegodkjenning, ellers kommer de på sitt gamle chassisnummer – hvilket kanskje ikke er like enkelt i Norge som i andre land.
Men samme hvilke modeller du kjøper, det hele er sertifisert herfra til taket, av TÜV Rheinland og Swiss Cert og diverse ISO 9001-overvåkere.
De som bygger disse bilene forteller stolt om mer enn 30 års virksomhet. Først ganske lokalt, men etterhånden har de begynt å bre seg ut i Europa. Dette er imidlertid første gang de har vært på en virkelig bilutstilling.
De forteller at 356-modellene tar det mellom 12 og 24 uker å levere, avhengig av kundens spesielle ønsker. En 550 tar lenger tid, fra 20 til 28
Men glem det som var under. Jeg har sett en og annen replica i min tid. Mange veldig bra også. Disse var der oppe sammen med de beste.
Sikkert verdt prisen også – men akkurat den lille detaljen glemte jeg å spørre om.
Men i og med at jeg ikke så en eneste advokat fra Porsche later det til at hele opplegget er klarert på en eller annen måte. Kanskje ved at ordet «Porsche» ikke er brukt et eneste sted på sidene eller i brosjyrene deres.