Volkswagen T-Cross
Foto: Tore Bendiksen
Volkswagen T-Cross
Foto: Tore Bendiksen
Volkswagen T-Cross
Foto: Tore Bendiksen
Volkswagen T-Cross
Foto: Tore Bendiksen
Volkswagen T-Cross
Foto: Tore Bendiksen
Volkswagen T-Cross
Foto: Tore Bendiksen
Volkswagen T-Cross
Foto: Tore Bendiksen
Volkswagen T-Cross
Foto: Produsent
Volkswagen T-Cross
Foto: Produsent
Volkswagen T-Cross
Foto: Produsent
Volkswagen T-Cross
Foto: Produsent
Volkswagen T-Cross
Foto: Produsent
Volkswagen T-Cross
Foto: Produsent
Volkswagen T-Cross
Foto: Produsent
Volkswagen T-Cross
Foto: Produsent
Volkswagen T-Cross
Foto: Produsent
Volkswagen T-Cross
Foto: Produsent
Volkswagen T-Cross
Foto: Produsent
Volkswagen T-Cross
Foto: Produsent
Volkswagen T-Cross
Foto: Produsent
Volkswagen T-Cross
Foto: Produsent
Volkswagen T-Cross
Foto: Produsent
Volkswagen T-Cross
Foto: Produsent
Volkswagen T-Cross
Foto: Produsent
Volkswagen T-Cross
Foto: Produsent
Volkswagen T-Cross
Foto: Produsent
Volkswagen T-Cross
Foto: Produsent
Volkswagen T-Cross
Foto: Produsent
Volkswagen T-Cross
Foto: Produsent
Volkswagen T-Cross
Foto: Produsent
Volkswagen T-Cross
Foto: Produsent
Volkswagen T-Cross
Foto: Produsent
Volkswagen T-Cross
Foto: Produsent
Volkswagen T-Cross
Foto: Produsent
Volkswagen T-Cross
Foto: Produsent

En kjempestor liten bil

Palma de Mallorca: Volkswagen kommer sent til markedet med sin høyreiste kompakte T-Cross. Nå har vi kjørt den.

Publisert Sist oppdatert

Hva skal kravene til en ny og moderne folkevogn være? De fleste vil svare at sikkerheten er det viktigste. Deretter må den være praktisk, med plass til mange og masse last, og dessuten miljøvennlig. Og så vil du sitte høyt. Ha oversikt.

Den må være passe rask, men bruke lite drivstoff, og være enkel å parkere hvor som helst.

Den må ikke være for dyr. Likevel må den inneholde en god porsjon moderne medieteknologi, og det skader heller ikke å sitte godt, med god og logisk betjening av alle hendler, knotter og brytere, digitale og manuelle.

Akkurat dette er viktig, du må kunne forstå alt det du skal bruke helt intuitivt. Og så må den være ganske pen å se på.

Hvis det er dette du er på jakt etter, altså en bil som fungerer på absolutt alle områder uten at du egentlig er så veldig bilinteressert, behøver du ikke lese lenger en hit. Dette er bilen du skal ha.

T-Cross er Volkswagens nye Folkevogn, og det sier ikke så lite. Det er heller ingen hemmelighet at den aldri kommer med firehjulsdrift – men litt mer usikkert om vi vil få den med elektrisk drift.

Som utfordrer til verdens beste folkevogn er T-Cross riktig nok ikke helt uten konkurrenter. Volkswagen kommer sent til kompakt-SUV-segmentet.

Alt har vært laget en gang før, men i moderne tid var Mini Countryman og Nissan Juke hver på sin måte toneangivende for det moderne kompakt-SUV-segmentet.

Siden fulgte Renault Captur, Citroën C3 Aircross, Peugeot 2008, Opel Crossland, og dessuten utgavene til Kia, Mazda, Hyundai og så videre.

Så populære er disse høyreiste stasjonsvognene i alle størrelser, med eller uten firehjulsdrift, at Volkswagen nylig erklærte at halvparten av deres bilproduksjon i 2025 vil være SUV.

En SUV for alle. Volkswagen har en hele serie SUV-er, fra Tuareg til Tiguan, via T-Roc til T-Cross.

T-Cross kan være den nye moderne pensjonist-, barnehage-, og ungdommelige IKEA-ekspressen.

Den har en god design. 4,1 meter i lengden og en høyde på 1,6 meter. Dessuten en akselavstand på hele 2,5 meter montert på Volkswagens MQB-plattform.

Baksetene, som kan slås ned til et ordentlig flatt gulv, deles i forholdet 60:40. Legg til at ryggen på passasjersetet foran også i løpet av et sekund kan legges flatt.

Det gir uten videre en lasteplass på ti flatpakkede IKEA Billy-skap med en lengde på 2,2 meter, eller mengder av skipakker eller en flatlagt sykkel om man vil.

Baksetene kan også justeres i lengden med hele 14 cm. Bagasjeromsvolumet økes eller minskes fra og til 380/455 liter med seteryggene oppe, og til 1281 liter med ryggene nede. Hva volumet blir når passasjerseteryggen er lagt flatt, er ikke oppgitt.

Fullastet med plass til alle fire i en fire meter lang bil.

De har montert små lasterom under setene foran slik at hanskerommet kan brukes til noe fornuftig i tillegg, men dette har vi sett før.

Derimot har de laget en hyggelig, utypisk liten godbit i bagasjerommet, som også er funnet opp før, men brukt litt for sjeldent. For det er ganske typisk at hattehyllen blir flytende løst øverst på bagasjen etter at koffertene har tatt for mye av plassen i bagasjerommet.

Volkswagen har laget plass til denne og mye mer i bagasjeromgulvet, der vi for øvrig også fikk plass til to ekstra ryggsekker.

Til tross for denne lasten og nær til overlast da to damer også satte seg inn i bilen, skjedde dette uten at noen fikk problemer med plass til knærne. Kanskje var det nettopp dette som gjorde meg overbevist om at dette er en fabelaktig folkevogn.

Mye penger, men mye for penga!
T-Cross er ikke den rimeligste bilen i sitt segment. Prisen starter på 273.000 kroner, men det er ikke i utgangspunktet den rimeligste modellen du har tenkt deg.

Standardbilen leveres i Norge med 16-tommers hjul, som faktisk er foretrukket, for bilen er relativt stiv og den er absolutt ingen Porsche. Men halogenpærer i frontlysene og analoge instrumenter, samt klassiske trommelbremser bak, kan virke en smule utdatert.

Volkswagen har, som mange andre, gjort det enkelt å velge oppgraderte utgaver. T-Cross tilbys som Life og Style, med ekstra valg på «design» og R-line. Da ender du på 330.000 kroner, men det er «mit alles».

La det likevel være slått fast at Volkswagen T-Cross, selv i aller enkleste versjon, er oppsatt med en standard sikkerhets- og komfortpakke som er svært omfattende når bilen sammenlignes med standardutstyret til konkurrentene. Først og fremst.

Her er en mengde kollisjonsputer, som sammen med en moderne og trygg plattformkonstruksjon kanskje er det aller viktigste.

Volkswagen har valgt å legge til en mengde av førerassistentsystemer, som også er utviklet for å redusere kollisjonsfaren vesentlig.

T-Cross er spekket med utstyr du ellers må betale ekstra for hos konkurrentene.

  • «Front Assist» overvåker området foran bilen. Denne inkluderer både fotgjenger- og syklistgjenkjenning (!).
  • Nødbremsassistent og «Lane Assist», systemene som både bremser og fysisk styrer bilen, og sier ifra om at du er i ferd med å skifte fil når du kanskje egentlig ikke har tenkt å gjøre det - noen kaller det vinglevarsler - er standard.
  • Blindsonevarsel og parkeringsassistenten «Parking and Manoeuvring Assist» og ikke minst nødanropstjeneste er standard.
  • Et proaktivt beskyttelsessystem lukker alle vinduer som står åpne under kjøring (når gjør de det?) hvis bilen oppdager fare. Systemet strammer dessuten setebeltene og øker bremsetrykket samtidig.
  • «Hill Start Assist» har de fleste biler i dag, og ikke er det særlig nødvendig når bilen leveres i Norge med 7-trinns «automatgir», men det er standard.

Adaptiv cruise-kontroll (ACC), og trøtthetsvarsler er også standard, mens den «automatiske» parkeringsassistenten «Park Assist» er tilgjengelig som ekstrautstyr.

Nøkkelfri start og adgang hører med i en utstyrsutgave, eller kan kjøpes ekstra. Man kan undre på hvorfor det ikke er standard.

Men så begynner det å bli spennende. I utstyrsnivået Life bys det på skinntrukket multifunksjonsratt og utvidet kjørekomputer.

I Style følger 17-tommere, trådløs mobillader, stemningsbelysning, sorte ruter bak, samt oppgraderte seter.

Legger du på til Style Exclusive økes det til 18-tommere, digital cockpit, nøkkelfri adgang, ryggekamera og adopterende/automatisk nedblendende fjern-LED-lys.

Design og interiør
Utvendig oppleves bilen som mye større en den i realiteten er. Fronten er typisk Volkswagen. Moderne og elegant, særlig med LED-lyspakken. Det samme gjelder bakparten, der den nye LED-lyslinjen skaper god dynamikk.

Du kan velge standard felger eller moderne design der fargen på bilen fortsetter i felgen. Og når du åpner dørene er det enkelt å sette seg inn. Nok en gang tilfredsstilles både pensjonisten og småbarnsforeldre.

Setene er høyt plassert. Det gir enkel tilgang og god oversikt. Setene kan reguleres slik at de passer alle, som vil si meget høyt og meget lavt.

Jeg foretrekker Volkswagen digitale instrumenter, «digital cockpit», der du kan velge farger og til dels utseende/informasjon. Infotainment-skjermen i midten er stor og god og logisk i bruk.

At Volkswagen bruker ordentlige knotter, brytere og hendler er en glede. Rattet er nytt. Derfra styres en mengde funksjoner. Også dette er logisk.

Så har de vel spart penger noen steder. Jovisst. Det er en del hardplast i interiøret. Volkswagen dekker over dette med designelementer.

I Renault Captur er setetrekkene festet med glidelås slik at de enkelt kan tas av og vaskes. I en så praktisk bil som T-Cross er det samme forventet, særlig med de fine trekkene som matcher interiøret, men slik er det altså ikke.

La det likevel være nevnt at hardplast er lett å vaske og tåler mye såpe, samt at setene er supre, kjørestillingen som vanlig perfekt, slik at trivselsfaktoren om bord er av høy klasse.

Kjører helt fint
Jeg tror, men det er en meget personlig tro, at elementer i understellet også er av den rimeligere sorten. T-Cross kjører litt som om den står på stive stylter. Alt er presist nok, men det er ikke akkurat med hengiven kjærlighet at den omfavner asfalten.

Dette målt mot for eksempel Volkswagen Polo, som egentlig er bygget på den samme lesten. Styringen er derimot veldig fin, og med tanke på en fullastet liten bil med én liters motor satt jeg bak rattet og egentlig gledet meg litt over en velfungerende bil.

Motoren på tre sylindre og 999 kubikk yter 115 hestekrefter og har et meget godt dreiemoment på 200 Nm. 0-100 km/t tar 10,2 sekunder, men dette er et ubrukelig tall.

La meg heller vurdere den som kjempesterk i forhold til størrelsen. 115 hk pr liter tilsvarer tross alt 345 hk i en sekssylindret treliters motor. Det forteller jo en historie.

Dessuten er forbruket lavt. Bare 0,49 l/mil etter den nye strenge normen. Selv hadde vi 0,62 etter to timers fullastet kjøring på alle slags typer veier fra by og landevei til firefelts motorvei. Under alle disse forholdene fungerte bilen helt fint, men den er altså litt stiv.

Kjøpssignaler
Til Norge vil T-Cross i begynnelsen kun bli levert med 115 hk motor og 7-trinns automatisk DSG-girkasse. Og nettopp girkassen og dens utvekslinger i forhold til motorens ytelse gir en effektiv og fornuftig fremdrift.

T-Cross er kompakt utvendig, men likevel stor innvendig, og maskulin nok, lekkert designet, er fullutrustet som en luksusbil. Med T-Cross har ikke Volkswagen bare fullendt sitt SUV-segment - de har kanskje også laget den nye folkevognen.

Dette liker vi:

  • Mye plass i en liten bil
  • Høyt nivå på standard- og sikkerhetsutstyr
  • Meget god benplass til alle
  • Lettkjørt med en effektiv sparsommelig liten motor
  • Nydelig 7-trinns automatisk DSG-girkasse

Dette liker vi ikke:

  • Hardplasten trekker ned helhetsinntrykket
  • Innstegsmodellen gir inntrykk av en rimelig bil
FAKTA Volkswagen T-Cross Style

Motor:

3-syl. turbo bensinmotor, 999 ccm

Effekt:

85 kW (115 hk) v/5500 o/min.

Dreiemoment:

200 Nm v/2000 o/min.

Mål LxBxH:

410 x 176 x 158 cm

Akselavstand:

255 cm

Bakkeklaring:

Ikke oppgitt

Egenvekt u/fører:

1195 kg

Tillatt totalvekt:

1750 kg

Maks hengervekt:

1200 kg

Bagasjerom:

380/455/1281 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

10,2 sek.

Toppfart:

193 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,49 l/mil (WLTP)

CO2:

111 g/km (WLTP)

Pris fra kr:

273.000-339.000 (testbil)

Powered by Labrador CMS