Volkswagen ID. ROOMZZ

Volkswagen ID. ROOMZZ

Volkswagen ID. ROOMZZ

Volkswagen ID. ROOMZZ

Volkswagen ID. ROOMZZ

Volkswagen ID. ROOMZZ

Volkswagen ID. ROOMZZ

Volkswagen ID. ROOMZZ

Volkswagen ID. ROOMZZ

Volkswagen ID. ROOMZZ

Volkswagen ID. ROOMZZ

Volkswagen ID. ROOMZZ

Volkswagen ID. ROOMZZ

Volkswagen ID. ROOMZZ

Volkswagen ID. ROOMZZ

Volkswagen ID. ROOMZZ

Volkswagen ID. ROOMZZ

Volkswagen ID. ROOMZZ

Volkswagen ID. ROOMZZ

Volkswagen ID. ROOMZZ

Volkswagen ID. ROOMZZ

Volkswagen ID. ROOMZZ

Volkswagen ID. ROOMZZ

Volkswagen ID. ROOMZZ

Volkswagen ID. ROOMZZ

Volkswagen ID. ROOMZZ

Volkswagen ID. ROOMZZ

Volkswagen ID. ROOMZZ

Volkswagen ID. ROOMZZ

Volkswagen ID. ROOMZZ

Volkswagen ID. ROOMZZ

Volkswagen ID. ROOMZZ

Volkswagen ID. ROOMZZ

Volkswagen ID. ROOMZZ

Volkswagen ID. ROOMZZ

Volkswagen ID. ROOMZZ

Volkswagen ID. ROOMZZ

Volkswagen ID. ROOMZZ

Volkswagen ID. ROOMZZ

Volkswagen ID. ROOMZZ

Volkswagen ID. ROOMZZ

Volkswagen ID. ROOMZZ

Volkswagen ID. ROOMZZ

Volkswagen ID. ROOMZZ

Volkswagen ID. ROOMZZ

Volkswagen ID. ROOMZZ

Volkswagen ID. ROOMZZ

Volkswagen ID. ROOMZZ

Volkswagen ID. ROOMZZ

Volkswagen ID. ROOMZZ

Volkswagen ID. ROOMZZ

Volkswagen ID. ROOMZZ

Volkswagen ID. ROOMZZ

Volkswagen ID. ROOMZZ

Volkswagen ID. ROOMZZ

Volkswagen ID. ROOMZZ

Volkswagen ID. ROOMZZ

Volkswagen ID. ROOMZZ

Volkswagen ID. ROOMZZ

Volkswagen ID. familien

Volkswagen viser sin nyeste ID.

På Shanghai-utstillingen som åpner om noen dager skal Volkswagen vise nok et eksempel på hva de kan bygge på sin elektriske plattform.

Publisert Sist oppdatert

Vi har foreløpig ikke sett en eneste modell i ferdig produksjonsdrakt, men konseptbiler har det vært mange av de siste årene siden den første I.D. Concept dukket opp i Paris for to år siden. Det er også denne som går først i produksjon, en gang neste år skal den være på veien.

Sist vi så eksempel på hva den kommende MEB-plattformen kan brukes til var på Genève-utstillingen forrige måned, da den lå under en fargerik beach buggy.

Og klikker du deg inn på det vi skrev om den, vil du også finne linker til de fire andre ID.-konseptene vi har møtt så langt.

Men når Volkswagen skal vise seg frem for kinesisk publikum er det ikke akkurat noen lekebil de har tatt frem. ID. ROOMZZ er en fullvoksen SUV på nesten 10 kvadratmeter.

Nærmere bestemt 492 x 189 x 176 centimeter over en akselavstand som mangler 35 mm på tre meter. Vi befinner oss med andre ord i landskapet rundt VW Touareg / Volvo XC90. Ikke fullt så stor som Model X.

Bilen skal på markedet i Kina fra 2021, men du kan regne med at den da får et mer konvensjonelt interiør enn konseptbilen er utstyrt med. Den er nemlig autonom på nivå 4, hvilket betyr at den klarer seg uten sjåfør.

Når bilen er innstilt på selvkjøringsmodus kan de fire separate setene vris 25 grader innover slik at man enklere kan konversere og oppnå blikkontakt. Setene kan også reguleres individuelt helt ned til liggende posisjon.

Det fins ikke noe konvensjonelt dashbord i ID. Roomzz, når bilen settes i den manuelle modusen ID. Drive, blir en stor glassflate forvandlet til en digital cockpit med alle nødvendige instrumenter og betjeningsorganer.

En stor batteripakke på 82 kWt skal sørge for en rekkevidde på inntil 450 kilometer etter WLTP-standarden, og i tillegg kan bilen hurtiglades med 150 kW slik at batteriene er 80 prosent oppladet i løpet av en halvtime.

Det sitter elektriske motorer på begge aksler slik at man har permanent firehjulsdrift. Den foran varter opp med 102 hk og 140 Nm mens den bak har 204 hk / 310 Nm. Samlet gir det en systemeffekt på 306 hestekrefter. Null til hundre på 6,6 og toppfart på 180 km/t.

Dersom du befinner deg i Shanghai kan du se bilen utstilt på messen som er åpen for publikum i perioden 18. til 26. april.

Powered by Labrador CMS