Mercedes-Benz Concept GLB
Lansering i Shanghai
Mercedes-Benz Concept GLB
Lansering i Shanghai
Mercedes-Benz Concept GLB
Lansering i Shanghai
Mercedes-Benz Concept GLB
Lansering i Shanghai
Mercedes-Benz Concept GLB
Lansering i Shanghai
Mercedes-Benz Concept GLB
Lansering i Shanghai
Mercedes-Benz Concept GLB
Lansering i Shanghai
Mercedes-Benz Concept GLB
Lansering i Shanghai
Mercedes-Benz Concept GLB

Mercedes-Benz Concept GLB

Mercedes-Benz Concept GLB

Mercedes-Benz Concept GLB

Mercedes-Benz Concept GLB

Mercedes-Benz Concept GLB

Mercedes-Benz Concept GLB

Mercedes-Benz Concept GLB

Mercedes-Benz Concept GLB

Mercedes-Benz Concept GLB

Mercedes-Benz Concept GLB

Mercedes-Benz Concept GLB

Mercedes-Benz Concept GLB

Mercedes-Benz Concept GLB

Mercedes-Benz Concept GLB

Mercedes-Benz Concept GLB

Mercedes-Benz Concept GLB

Mercedes-Benz Concept GLB

Mercedes-Benz Concept GLB

Mercedes-Benz Concept GLB

Mercedes-Benz Concept GLB

Mercedes-Benz Concept GLB

Mercedes-Benz Concept GLB

Mercedes-Benz Concept GLB

Ny brobygger fra Mercedes

Til bilutstillingen i Shanghai har Mercedes med seg en ny konseptbil. Jeg kan love at den er på gata innen et års tid.

Publisert Sist oppdatert

Dette er nemlig en bil vi har skrevet om flere ganger her på BilNorge basert på spionbilder.

Mercedes presenterer i Shanghai bilen som Concept GLB, men når den står hos din Mercedes-forhandler om et års tid vil den være lett gjenkjennelig. Bortsett fra at en del typiske konseptdetaljer som spisser utstillingsbilen er fjernet.

Ut fra betegnelsen er det naturlig å tenke at GLB skal posisjoneres mellom eksisterende GLA og GLC, og det skal den trolig prismessig. Men ta en titt på tabellen under, så oppdager du at GLB er nesten like lang som GLC, den er like bred, og den er vesentlig høyere.

Nykommeren skal nemlig tilbys med mulighet for tre seterader, og da hjelper det med ekstra takhøyde og lang akselavstand.

De to ekstra setene foldes flatt ned i gulvet når de ikke er i bruk. Ifølge Mercedes er dette ikke bare seter til bruk i en nødsituasjon, men de skal tilby komfortabel sittestilling for middels store passasjerer.

Andre seterad byr på stor grad av fleksibilitet. Ryggene kan justeres i åtte posisjoner, og de kan legges flatt ned i gulvet i forholdet 40:20:40. Sitteputene splittes i forholdet 60:40.

Seteraden kan justeres 140 mm i lengderetningen – 90 mm forover for å gi mer bagasjeplass, 50 mm bakover for mer benplass og økt komfort når bilen brukes som femseter. Barnerike familier vil sette pris på fordelen med å kunne montere fire barneseter.

Innendørs er det meste felles med andre generasjon B-Klasse, og inneholder selvsagt alt du forventer å finne i en moderne Mercedes, inkludert MBUX grensesnitt. I tillegg har Concept GLB en del typiske SUV-elementer.

Slik den står i Shanghai er bilen utstyrt med en firesylindret turbo bensinmotor i kombinasjon med 8G-DCT automatkasse og firehjulsdrift. Motoren har en effekt på 224 hestekrefter og et dreiemoment på 350 Newtonmeter.

Produksjonsmodellen vil tilbys med både bensin- og dieselmotorer, vi vil helt sikkert få se en ladbar hybrid, og enda mer interessant med norske øyne – den skal tilbys som ren elbil.

Da klarer du antagelig å gjette deg til at betegnelsen blir EQB – en modell vi også har vist spionbilder av her på BilNorge.

Det er ikke første gang Mercedes viser en ny SUV i konsept-form på bilutstillingen i Shanghai. I 2013 hadde Concept GLA verdenspremiere der, og under et år senere var den kompakte SUV-en tilgjengelig handelsvare.

TRE MERCEDES SUV-ER

Modell

Lengde

Bredde

Høyde

Akselavst.

GLA

442 cm

180 cm

149 cm

269 cm

GLB

463 cm

189 cm

190 cm

283 cm

GLC

465 cm

189 cm

163 cm

287 cm

Powered by Labrador CMS