-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Klart for 24 intense timer
Dette er en helg jeg har gledet meg til i årevis. For første gang på nesten 30 år har vi en norsk deltager i 24-timersløpet på Le Mans.
Det legendariske billøpet som med få unntak har vært kjørt årlig siden 1923 har en unik status og inngår sammen med Monaco Grand Prix og Indy 500 i bilsportens «Triple Crown» som kun er vunnet av én fører – britiske Graham Hill.
Flere har prøvd å gjenta hans bragd uten å lykkes, foreløpig sist ut er Fernando Alonso som stiller til start for Toyota i årets 24-timersløp.
Det som gjør årets Le Mans spesielt sett med norske øyne er at vi har en nordmann på startstreken, Porsche-fører Dennis Olsen (23). Han er den første nordmann i løpet siden Harald Huysman kjørte sitt tredje og siste løp der i 1991.
Dennis har gjort en strålende karriere siden han ble plukket opp som Porsche Junior høsten 2015 – du kan lese det meste på vår samleside: www.bilnorge.no/dennisolsen.
Kort fortalt markerte Dennis seg fra første løp i den tøffe Carrera Cup Deutschland i 2016 da han endte på en flott tredjeplass i mesterskapet og ble årets Rookie (debutant).
Året etter gikk han til topps i den tyske cupen samtidig som han sikret seg andreplass i den prestisjefulle Porsche Supercup i sin første hele sesong der.
Dermed hadde Dennis mer enn innfridd de tøffe forventningene som ble stilt, og Porsche belønnet ham med fabrikkontrakt.
I 2018-sesongen gikk Dennis fra å konkurrere individuelt til å bli en lagspiller. Han delte bil med andre førere i langdistanseløp verden rundt, og opptrådte gjerne som coach for mindre rutinerte førere som ville lære av den dyktige nordmannen.
I år har han et meget tett program med kjøring på alle kontinenter, og en bedre start på sesongen enn å være med på vinnerlaget i det klassiske 12-timersløpet på Bathurst i Australia kunne han ikke fått.
Men for Dennis er den kommende helgen årets høydepunkt – å få delta i det mest prestisjefulle billøpet i verden.
Personlig er dette noe jeg har gledet meg til lenge, Dennis hadde mange intense fighter med Sven Müller da de konkurrerte mot hverandre i Carrera Cup Deutschland. Begge kjempet innbitt, det var ofte millimeter mellom bilene, men de var aldri ufine mot hverandre.
Jeg husker godt jeg sa til Dennis’ far, Roy Espen: – Jeg håper en dag å få se de to dele bil på Le Mans. Den drømmen skal innfris i helgen, og gjett om jeg gleder meg!
Porsche stiller med fire fabrikkbiler og tolv førere i den raske GTE Pro-klassen, og Dennis (23) skal kjøre for det Porsche betegner som juniorlaget (startnummer 94) sammen med nevnte Müller (27) samt franskmannen Mathieu Jaminet (24).
Når det gjelder bil og utstyr skal i prinsippet de fire Porsche-teamene ha like muligheter, så vet vi av erfaring at mye skjer i løpet av et døgn på Le Mans.
– Jeg kommer til Le Mans som nybegynner, og er en av svært få nordmenn som har kjørt her. I tillegg er dette første gang jeg kjører Porsche 911 RSR for det offisielle fabrikkteamet, så det er helt spesielt for meg å være her, sier Dennis Olsen.
– Jeg har forberedt meg til løpet i simulator. På den måten har jeg ikke bare gjort meg kjent med den spesielle banen, men også lært mye om å kjøre effektivt og ta best mulig vare på dekkene. Det har vært nyttig, konkluderer Dennis.
Den første kvalifiseringen for 24-timersløpet ble kjørt onsdag kveld, og der var Dennis’ team tredje raskest av Porschene og nummer fem totalt i klassen, kun 0,7 sekunder bak bestetiden.
I kveld er det nye muligheter med to pass kl. 19.00-21.00 og kl. 22.00-00.00. Det er ofte i det siste passet de beste tidene blir satt. Selv om kvalifiseringen ikke betyr all verden i et så langt løp, er det likevel stor prestisje blant førerne å være raskest.
Fredag er det parade inne i Le Mans by, mens selve løpet starter lørdag kl. 15.00 og varer til samme tid søndag.
Både Eurosport og Viasat sender løpet direkte, og jeg skal i alle fall få med meg det meste. Les mer om årets løp og deltagerne på Wikipedia.