Opel Astra 2020
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Opel Astra 2020
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Opel Astra 2020
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Opel Astra 2020
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Opel Astra 2020
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Opel Astra 2020
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Opel Astra 2020
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Opel Astra 2020
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Opel Astra 2020
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Opel Astra 2020
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Opel Astra 2020
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Opel Astra 2020
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Opel Astra 2020
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Opel Astra 2020

Opel Astra 2020

Opel Astra 2020

Opel Astra 2020

Opel Astra 2020

Opel Astra 2020

Opel Astra 2020

Opel Astra 2020

Opel Astra 2020

Opel Astra 2020

Opel Astra 2020

Opel Astra 2020

Opel oppgraderer Astra

Etter fire år på markedet får Opel Astra en midtlivsoppgradering med ny teknikk.

Publisert Sist oppdatert

Astra lever en ufortjent tilværelse i skyggen av elbilene. Første hele salgsår med dagens modell, 2016, ble det ifølge OFV registrert 1620 nye Astra på norske skilter. I fjor var antallet ramlet til 399, og etter første halvår 2019 mangler det 10 biler på 100.

I Norge skal man ha ledninger med stikkontakt, og det tilbyr ikke Opel i Astra-familien. Det kommer ikke i forbindelse med høstens facelift heller, og neppe før Opels kompakt-modell flyttes over på ny plattform om noen år.

Nye bensin- og dieselmotorer kommer imidlertid, og nye girkasser. Bilen er også perfeksjonert med hensyn til aerodynamikk som et ledd i å senke forbruk og utslipp.

Med en Cd-verdi på 0,25 for hatchback og 0,26 for stasjonsvognen er den ifølge Opel klasseledende på dette området.

Opel har oppgradert chassiset, og nye støtdempere skal gi økt komfort. Fortsatt blir Astra tilgjengelig med et sportsunderstell der stivere dempere og Watts-link bakaksel bidrar til mer dynamiske kjøreegenskaper.

Utstyrt med nye bensin- og dieselmotorer reduseres forbruk og utslipp gjennom nye 3-sylindede motorer på 1,2 og 1,4 liter som leverer fra 110 til 145 hestekrefter med dreiemoment på opptil 236 Nm.

1,4-literen på 145 hestekrefter kommer i kombinasjon med en syvtrinns CVT-kasse.

Den 3-ylindrede 1,5-liter store dieselmotoren blir tilgjengelig med 105 og 122 hestekrefter.

I tillegg til en sekstrinns manuell, kommer også dieselmotoren med en helt ny nitrinns automatkasse.

Både diesel- og bensinmotorer tilfredsstiller selvsagt den nye Euro 6.2d-standarden.

Astra var tidlige ute med avanserte LED Matrix-lykter som standard og avanserte elektroniske hjelpemidler.

Nå oppgraderes modellen med et nytt frontkamera som ikke bare registrerer kjøretøy, men også personer. Et helt nytt infotainment-system, hentet fra Insignia, sørger for at du alltid har oppdatert trafikkinformasjon.

Bak rattet er den digitale delen av førerinformasjonen oppdatert, noe som blant annet gir et nytt digitalt speedometer.

Powered by Labrador CMS