Mazda CX-30
Mazda CX-30
Mazda CX-30
Mazda CX-30
Mazda CX-30
Mazda CX-30
Mazda CX-30
Mazda CX-30
Mazda CX-30
Mazda CX-30
Mazda CX-30
Mazda CX-30
Mazda CX-30
Mazda CX-30
Mazda CX-30
Mazda CX-30
Mazda CX-30
Mazda CX-30
Mazda CX-30
Mazda CX-30
Mazda CX-30
Mazda CX-30
Mazda CX-30
Mazda CX-30
Mazda CX-30
Mazda CX-30
Mazda CX-30
Mazda CX-30
Mazda CX-30
Mazda CX-30
Mazda CX-30
Mazda CX-30
Mazda CX-30
Mazda CX-30
Mazda CX-30
Mazda CX-30
Mazda CX-30
Mazda CX-30
Mazda CX-30
Mazda CX-30
Mazda CX-30
Mazda CX-30
Mazda CX-30
Mazda CX-30
Mazda CX-30
Mazda CX-30
Mazda CX-30
Mazda CX-30
Mazda CX-30
Mazda CX-30
Mazda CX-30
Mazda CX-30
Mazda CX-30
Mazda CX-30
Mazda CX-30
Mazda CX-30
Mazda CX-30
Mazda CX-30
Mazda CX-30
Mazda CX-30
Mazda CX-30
Mazda CX-30

Vi har prøvekjørt nye Mazda CX-30

Mazda CX-30 ser ut som om den kjører i hundre når den står stille.

Publisert Sist oppdatert

Mazda CX-30 dekker markedssegmentet mellom Mazdas «lille SUV CX-3», og «store SUV CX-5». I praksis en høyreist utgave av den usedvanlig kjøreglade kompakt-kombi-coupéen Mazda 3.

SUV-kompakt
Mazda CX-30 er 4,40 m lang, 1,80m høy, og 2,0m bred med speilene ute. De tekniske målene inneholder et vellykket harmonisk og fartsfylt design.

En tøff front, stilige frontlys, en nydelig coupé-form fra siden og med karosseri-bretter som tar med seg lyset på en spesielt god måte. Bilen «kjører» når du går forbi den ved fortauet. Baklysene er tøft designet. Det oser kraft.

Dufter av premium
Mazda ønsker deg velkommen inn i en coupé, som ikke bare er utformet meget godt og dermed har en høy trivselsfaktor. De innvendige kvalitetene, designen, ergonomien, materialene som er brukt, omtanken for detaljene, og ikke minst setene, er så gode at opplevd kvalitet er premium-klasse.

Lasteterskelen er lav, bagasjerommet stort, bakseteplassen god, og selv om den ytre designen viser en coupé-aktig form, er det god plass til hode og bein i baksetene.

Mazda CX-30s instrumentering er nær identisk med Mazda 3, som også er en god ting. Instrumentene er lettleste, fint opplyst, men konservativt fremstilt. Jeg liker det, mens andre ønsker et mer moderne og digitalisert instrumentdesign.

Senterkonsollen inneholder det sedvanlige kontrollhjulet med direkte tilgang til viktige funksjoner via brytere. Den nydelige «manuelle» volumknappen mm. til stereoanlegget, (BOSE) med spesielt god og nøytral lydgjengivelse uten overdreven basseffekt, er noe Audi har hatt før, og både Mercedes-Benz og BMW med hell kan etterligne nå.

Den store skjermen i overkant av senterkonsollen er klar og god. Du kan skravle med den, berøre eller bruke kontrollhjulet i midtkonsollen. Menyene er greie. En ti minutters innføring og trening er nødvendig – som i alle velutstyrte moderne biler. Det meste er intuitivt.

De nedre gemakker
Ingen rygger er like. Jeg har sjelden sittet bedre i noen bil, målt i forhold til min slingrete S-formete ryggsøyle. En personlig mening. Og det er ikke på grunn av justeringsmuligheter for korsrygg-, lår-, og skulderstøtte.

Mazda har en annen filosofi og tilnærming, der bekkenet omfattes med den største interesse. Deretter følger ryggen, men for Mazda er det like viktig hvordan hodet behandles, stabiliseres og holdes i ro under kjøringen.

Mazda forklarer også om en cockpit og et førermiljø som omfavner føreren. Vi sier oss enig i dette også.

Kjørestillingen, høydejusteringen av setene, rattjusteringen med 7,7 cm tildraging av rattet, head up display i frontruten, samt alle premium-sikkerhetssystemene gjør det til en glede å sette seg bak rattet.

Det finnes forskjellige utstyrspakker, som for eksempel gjør at fartsholderen fungerer ned til full stopp og opp igjen. I hastigheter under 60 km/t er det køassistent, som i tillegg holder bilens posisjon midt i kjørefeltet.

Autobrems kjenner igjen fotgjengere og syklister også i mørket. Og kameraene i kombinasjon med radar leser situasjoner som skjer i dødvinkler. Ikke bare ved et filskifte, men også i forhold til sideveier, personer som kommer ut blant parkerte biler og lignende.

Det er slike ting, ikke bare de nye påbudte sikkerhetskravene (EU 2021), som gir en premium-følelse i den medium-kompakte Mazda CX-30.

Førproduksjon
I Norge vil Mazda CX-30 foreløpig bare bli solgt med firehjulsdrift i kombinasjon med Mazdas helt nye «selvantennelige» høykomprimerte 180 hk Mazda-hybrid bensinmotoren Skyactive X. Denne nye motoren har vi prøvekjørt i Mazda 3.

På kontinentet vil de kunne velge mellom flere motor-utgaver, samt for- eller firehjulsdrift i CX-30. Vi fikk kjøre produksjonsklare «null-serie biler», prototyper med henholdsvis 2.0 bensin- og 1,8 dieselmotorer.

En typisk crossover?
Den typiske oppskriften av en kompakt SUV er en stiv oppsetting av fjærer og støtdempere. Den er ikke hardere eller bløtere enn andre, men stiv er den, og den sportslige stivheten står ikke i forhold til motorytelsene. Dette synet kan endres når vi får kjørt bilen med 180 hk.

Mazda sier at deres firhjulsdriftsystem er enkelt, men sammen med automatgiret, motorstyringen og «hjernen» i bilen er summen en meget sporsikker bil.

Det skriver vi under på. Før sving tas noe av kraften fra motoren bort. I sving bremses de innerste hjulene, og ved utgangen det ytterste hjulparet

Suksessfaktorer
At den ser ut til å kjøre i 100 km/t når den står stille er alltid et godt tegn. Dessverre er det bare utenpå.

Vi prøvekjørte 116 d-utgaven med 116 hk og 270 Nm dreiemoment. Det fungerte helt fint, men bilen kjører så fint at den fortjener Norges-valget, den nye Skyactive X-motoren med 180 hk.

Hvem passer den for?
Mazda CX-30 passer for alle. En lekker høyreist kompakt SUV, med nydelig design, til dels lekkert funksjonelt interiør, et førersete kiropraktorforeningen vil gi en sekser på terningen av, fine skarpe kjøreegenskaper, god plass i forhold til størrelsen.

Pris? Denne artikkelen vil få et ekstra avsnitt om dette utover høsten når prisene er klare. Jeg antyder under 400.000 kroner, fordi det er ikke forventet en elektrisk utgave av bilen.

Normalt ville bilen ha vært en bestselger i Norge, men når åtte av ti nye biler er elektriske er Mazda avhengig av svært aggressiv prising for å selge denne bilen.

Dette liker vi:

  • Gode kjøreegenskaper
  • Pen design
  • Gode kvaliteter innvendig
  • Meget gode seter foran

Dette liker vi ikke:

  • Tysk SUV-design gir oppskriftsmessig en stiv bil
  • Underlaget kjennes godt
Fakta Mazda CX-30 1.8d

Motor:

4-syl. turbo dieselmotor, 1759 ccm

Effekt:

85 kW (116 hk) v/4000 o/min.

Dreiemoment:

270 Nm v/1600-2600 o/min.

Mål LxBxH:

439 x 179 x 154 cm

Akselavstand:

265 cm

Bakkeklaring:

165 mm

Egenvekt m/fører:

1344 kg

Tillatt totalvekt:

2013 kg

Maks hengervekt:

1300 kg

Bagasjerom:

430/1406 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

11,6 sek. (Aut. 18 tommers hjul)

Toppfart:

179 km/t (Aut. 18 tommers hjul)

Snittforbruk (oppgitt):

0,69 l/mil (aut. 18 tommers hjul)

CO2:

150 g/km (aut. og 18 tommers hjul)

Pris fra:

Ikke fastsatt pga. WLTP

Powered by Labrador CMS