BMW X5 xDrive45e
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW X5 xDrive45e
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW X5 xDrive45e
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW X5 xDrive45e
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW X5 xDrive45e
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW X5 xDrive45e
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW X5 xDrive45e
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW X5 xDrive45e
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW X5 xDrive45e
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW X5 xDrive45e
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW X5 xDrive45e
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW X5 xDrive45e
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW X5 xDrive45e
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW X5 xDrive45e
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW X5 xDrive45e
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW X5 xDrive45e

BMW X5 xDrive45e

BMW X5 xDrive45e

BMW X5 xDrive45e

BMW X5 xDrive45e

BMW X5 xDrive45e

BMW X5 xDrive45e

BMW X5 xDrive45e

BMW X5 xDrive45e

BMW X5 xDrive45e

BMW X5 xDrive45e

BMW X5 xDrive45e

BMW X5 xDrive45e

BMW X5 xDrive45e

BMW X5 xDrive45e

BMW X5 xDrive45e

Ny X5 plug-in

BMW lanserer sin nye ladbare hybridutgave av X5. Den får tre ganger så lang rekkevidde som forgjengeren og fotavtrykket reduseres betydelig.

Publisert Sist oppdatert

Her er det virkelig forbedringer fra første til andre generasjon når BMW X5 xDrive45e tar over etter X5 xDrive40e. Den firesylindrede toliteren er erstattet av en treliters rekkesekser – en garanti for et helt annet lydbilde.

Les vår prøvekjøring av nye X5 xDrive 30d – langturbilen

Drivlinjen har en samlet effekt på 394 hestekrefter og et dreiemoment på 600 Newtonmeter. Den tar deg til 100 km/t på 5,6 sekunder og videre til en toppfart på 235 km/t. Akademiske verdier som neppe er utslagsgivende for valg av denne modellen.

Det er nok mer interessant å høre om en elektrisk rekkevidde på 67 til 87 kilometer etter WLTP-standarden – mer enn tre ganger så langt som forgjengeren skulle greie i teorien.

I praksis kom vi aldri lenger enn 15,4 kilometer med den – selv med ekstremt forsiktig kjøring.

I tillegg er CO2-utslippet omtrent halvert, fra 77 g/km NEDC til 44-27 g/km etter den vesentlig strengere WLTP målemetoden. Oppgitt forbruk er 0,20-,017 liter på mila. Kombinert forbruk ligger mellom 28,3 og 23,1 kWt per 100 kilometer.

Toppfarten på ren eldrift er 135 km/t – godt over tillatt norsk motorvei-hastighet.

De forbedrede rekkevidde- og forbrukstallene skyldes de siste nyvinninger på teknologifronten. Den nyutviklede sekseren med 286 hk og det BMW omtaler som fjerde generasjon eDrive-teknologi.

Den elektriske motoren har en effekt på 83 kW / 113 hk, og Li-ion batteripakken en brutto kapasitet på 24,0 kWt.

De to motorene med en samlet effet på 394 hk leverer kreftene til en 8-trinns Steptronic automatkasse og det intelligente xDrive-systemet fordeler kreftene til alle fire hjul, enten du kjører elektrisk, med bensinmotor eller en kombinasjon av begge.

Batteriets plassering under gulvet sørger for å senke bilens tyngdepunkt. Litt bagasjeplass må du gi slipp på, men du sitter igjen med 500 liter med alle seter i bruk, og 1720 liter når baksetene legges ned. 150 liter mindre enn på modellene med konvensjonell drivlinje.

Det fins skeptikere som setter spørsmålstegn ved om ladbare hybrider virkelig er så grønne som de gir seg ut for å være, spesielt i land der tilgangen på grønn energi er begrenset.

BMW Gruppen har derfor foretatt en vugge-til-grav CO2-sertifisering av X5 xDrive45e, fra råmaterialer, via leveringskjeden, produksjon og bruksfasen til resirkulering.

Beregningene viser at den ladbare hybriden har et 40 prosent lavere fotavtrykk enn en X5 xDrive40i med bensinmotor når den brukes på gjennomsnittlig europeisk strøm.

Når bilen lades med grønn strøm, som vi har rikelig tilgang på i Norge, er reduksjonen i fotavtrykket så mye som 70 prosent.

Powered by Labrador CMS