Skoda Citigo e iV
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Skoda Citigo e iV
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Skoda Citigo e iV
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Skoda Citigo e iV
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Skoda Citigo e iV
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Skoda Citigo e iV
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Skoda Citigo e iV
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Skoda Citigo e iV
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Skoda Citigo e iV
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Skoda Citigo e iV
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Skoda Citigo e iV
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Skoda Citigo e iV
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Skoda Citigo e iV
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Skoda Citigo e iV
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink

Skodas første elbil blir attraktiv

Skoda lanserer sin første elbil i Frankfurt. Den har velkjent teknologi og blir blant Norges aller billigste bybiler.

Publisert Sist oppdatert

Skoda Citigo e iV er en nær slektning til Volkswagen e-Up som har solgt bra i Norge. Nå kommer originalen i oppgradert utgave, samtidig som både Skoda og Seat får tilgang til modellen i lett sminkede versjoner.

– Det er med stor glede at vi endelig kan offentliggjøre prisene på vår første elbil, Skoda Citigo e iV, og vi er veldig fornøyde med startprisen på 176.000 kroner. Dette er virkelig mye bil for pengene, sier Thomas Meiner, Direktør for Skoda Norge i Harald A. Møller AS.

– Citigo e iV er en praktisk, liten bybil med rekkevidde på inntil 260 km etter WLTP, det er mer enn tilstrekkelig for en bil i denne klassen. Når prisen også er så god, er vi sikre på at dette er en bil som kommer til å slå godt an i det norske markedet, konstaterer han.

Bilen tilbys i to utgaver, Ambtion og Style, til henholdsvis 176.000 og 193.000 kroner. Til tross for sin beskjedne størrelse (3597 mm lang og 1645 mm bred) har den lille elbilen plass til fire personer og et bagasjerom på 250 liter.

Hvis jeg har sjekket nøye nok er det kun ultrakompakt Mitsubishi i-Miev (og den søsken) som er lavere priset. Disse er både mindre og har vesentlig kortere rekkevidde.

Batterikapasiteten til Citigo e iV er på 36,8 kWh, noe som gir en rekkevidde på inntil 260 km etter WLTP-standarden. Batteriet kan lades fra 0 til 80% på en time med 40 kW hurtiglader.

Med en 7,2 kW veggmontert ladeboks blir ladetiden til 80% litt over fire timer – hvilket gir en fulladet bil hver morgen, om man lader over natten.

Importøren åpner for salg allerede i september, og de første kundene kan regne med å få bilen sin allerede i januar 2020.

Powered by Labrador CMS