-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Mot nytt generasjonsskifte
Klokken tikker ubønnhørlig mot et nytt generasjonsskifte for en av Europas mest solgte crossovere.
Nissan startet en ny trend da de lanserte første generasjon Qashqai i 2007.
Ikke fordi den var første SUV på markedet – det var den lang ifra, men den var blant de aller første biler som viste at en SUV verken trenger firehjulsdrift eller høy bakkeklaring for å bli en suksess i Europa.
Dessuten gjorde Nissan noe annet vågalt – de kuttet ut «vanlige biler» som Primera og Almera og erstattet dem med crossovere – Juke fulgte jo et par år senere.
Den originale Qasqai kom etter en stund også som Qashqai +2 med 7 seter, men da Nissan lanserte andre generasjon i 2013 var muligheten for 7 seter overlatt til storebror X-Trail som delte plattform med Qashqai.
Neste år er det klart for tredje generasjon, og vår dyktige illustratør har manet frem et bilde av hvordan han mener den vil se ut når den dukker opp hos forhandlerne.
AutoExpress har intervjuet en sentral kilde hos Nissan som røper at hybride drivlinjer vil bli sentrale i den nye modellen, men den vil ikke komme som ren elbil. Dessuten vurderer Nissan å droppe diesel i neste Qashqai.
Sammen med sine alliansepartnere Renault og Mitsubishi er Nissan i ferd med å utvikle en ny plattform som skal danne grunnlag for en serie rene elbiler i B-, C- og D-segmentet, tilsvarende alt fra Juke til X-Trail.
Neste generasjon Qashqai skal bygges på en ny versjon av alliansens CMF-plattform som i motsetning til dagens plattform er klargjort for elektrifisering i betydning hybridteknologi.
Nye Qashqai skal ifølge AutoExpress tilbys med to alternative hybride drivlinjer – en basert på Nissans ePower-system som er populært i Japan pluss en plug-in hybrid med teknologi hentet fra Mitsubishi.
Det japanske systemet er en seriehybrid tilsvarende det som ble brukt i den originale Opel Ampera der en elmotor driver bilen, mens en forbrenningsmotor fungerer som generator og sørger for strøm til batteripakken.
Mazda har også presentert et slik alternativ i forbindelse med sin nye MX-30 elbil. Jeg er imidlertid skeptisk til at et slik system kan bli en suksess i Europa hvor snitthastigheten er vesentlig høyere og avstandene lengre enn i japanske storbyer.
Mitsubishi-løsningen er derimot en bra løsning som er meget populær i Outlander PHEV, og som med ny batteriteknologi kan gi lettere biler med lengre elektrisk rekkevidde.
I tillegg til nye drivlinjer vil neste generasjon Qashqai også oppdateres med hensyn til infotainment og autonome egenskaper.
Bedre plass i baksetet og bagasjerommet vil nok også være i fokus, skjønt Nissan vil neppe ønske å gjøre tredje generasjon Qashqai særlig lengre enn dagens modell.
Det har nok også vært tunge diskusjoner internt om hvor bilen skal bygges. De to første generasjonene er produsert på Nissan-anlegget i Sunderland, Storbritannias mest-produserende bilfabrikk, men hva skjer etter en eventuell Brexit?