-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Kia med Porsche-hekk
Når du kjører bak en Kia ProCeed er det lett få inntrykk av at bilen foran er en Porsche.
Studer bildet av Kia ProCeed bakfra. Se på lysstripen som binder baklysene sammen, se på utformingen av bakluken og lyktene, tell antallet bokstaver – og dvel litt ved min påstand om at dette nærmer seg Porsche Panamera-plagiat.
Uansett: Kia har i det minste valgt en vakker bil å hente elementer fra til selskapets flotteste modell. For det skal ProCeed ha at den helt klart løfter inntrykket av Kia.
Vise seg fram-bil
Det er lett å føle seg vel i Proceed, og særlig i GT-utgaven med 204 hk som tar deg til 100 km/t på 7,5 sekunder. Om de 64 hestekreftene opp i forhold til standard ProCeed er verd 40.000 kroner kan diskuteres. Jeg mener det.
Pristillegget fra Ceed stasjonsvogn på 26.500 kroner er jeg ikke i tvil om at ProCeed er verd, vel og merke om det er plass nok bak i bilen til å dekke transportbehovene.
Utstyret
Med røde elementer på siden og i fronten ser ProCeed mye dyrere ut enn den faktisk er. De røde elementene går også igjen i seter, dørpaneler og ratt – og med tydelig GT-emblem i seteryggen.
Instrumenteringen er overraskende klassisk med en liten skjerm mellom de to hovedklokkene. Her kan blant annet turbotrykket og momentuttaket avleses, men med så liten skrift at verdiene ikke alltid er like lette å lese.
ProCeeds påkostede interiør grenser opp mot premium, setene foran er svært gode å sitte i, og til tross for karosseriformen overrasker takhøyden bak positivt. Å sitte bak i ProCeed gir helt klart mindre klaustrofobifølelse enn å sitte bak i Mercedes CLS Shooting Brake, som utvendig er så godt som identisk like stor.
Kia garanterer ProCeed i sju år.
LIKER
- Tøff å se på
LIKER IKKE
- Takhøyden bak
Pris | fra kr 411.400 |
Testbil | kr 457 390 |
Motor | 1591 ccm R4, turbo bensin |
Effekt | 204 hk/265 Nm |
Drivlinje | 7A, forhjulsdrift |
Aks. 0-100 km/t | 7,5 sek |
Toppfart | 225 km/t |
Forbruk | 0,62 l/mil (NEDC) |
CO2-utslipp | 142 g/km |
NOx | 8,4 mg/km |
Dimensjoner | 461/180/142 cm (L/B/H) |
Bagasjerom | 594-1545 liter |
Bakkeklaring | 12,8 cm |
Egenvekt | 1363 kg |
Tilhengervekt | 1410 kg |