Koenigsegg Gemera

Koenigsegg Gemera

Koenigsegg Gemera

Koenigsegg Gemera

Koenigsegg Gemera

Koenigsegg Gemera

Koenigsegg Gemera

Koenigsegg Gemera

Koenigsegg Gemera

Koenigsegg Gemera

Koenigsegg Gemera

Koenigsegg Gemera

Koenigsegg Gemera

Koenigsegg Gemera

Koenigsegg Gemera

Koenigsegg Gemera

Koenigsegg Gemera

Koenigsegg Gemera

Koenigsegg Gemera

Koenigsegg Gemera

Koenigsegg Gemera

Koenigsegg Gemera

Koenigsegg Gemera

Koenigsegg Gemera

Koenigsegg Gemera

Koenigsegg Gemera

Koenigsegg Gemera

Koenigsegg Gemera

Koenigsegg Gemera

Koenigsegg Gemera

Koenigsegg Jesko Absolut

Koenigsegg Jesko Absolut

Koenigsegg Jesko Absolut

Koenigsegg Jesko Absolut

Koenigsegg Jesko Absolut

50 år siden sist: Fireseters superbil

Oppskriften forsvant av en eller annen grunn med Lamborghini Espada, for 50 år siden. Nå har Christian von Königsegg hentet frem oppskriften igjen: hans fireseter heter Gemera og skulle debutert i Genève.

Publisert Sist oppdatert

En Mega-GT kaller Königsegg den nye bilen.

Åpenbart med rette.

For ikke bare er det plass tik fire personer og masse bagasje, vi snakker 3 meter akselavstand og vi snakker prestasjoner hinsides det meste.

Her kan du stappe inn foreldrene dine – for å virke respektabel – pluss hun arvetanta som faktisk ikke har så sterkt hjerte lenger. Og du kan prosjektile hele slekta til hundre på 1,9 – eller vise dem hvordan 400 km/t egentlig ser ut i bakkehøyde.

Arven sikret?

Det som sikrer forestillingen er en tre-sylindret motor med selskapets patenterte Free valve-system. Med en låt som burde tilfredsstille de fleste. Og et CO2-avtrykk som er ganske interessant. Denne går nemlig gjerne på etanol eller CO2-nøytral metanol.

I tillegg til de 600 hestene fra TFG’en – Tiny Friendly Giant som forbrenningsmotoren er døpt – har vi en del batterier og elmotorer på 1100 hk når de jobber sammen. Ta også med et dreiemoment på 600 Nm fra forbrenningsmotoren.

Tre elektriske motorer, en for hvert bakhjul og en som assisterer veivakselen, kan dra bilen opp til 300 km/t og el-rekkevidden ved normal kjøring er 50 km.

Men ser vi bort fra drivlinjen har vi også fire koppeholdere for kalde drikker, fire for varme, fire leselamper, tre klimasoner, ladepunkter overalt, 11 høyttalere – og kilometer med andre komfort og infotainment-argumenter.

Den styrer med alle fire, og driver på alle fire, med full torque vectoring rund baut og flere sjåførstøttesystemer enn du kan komme på selv.

Som vanlig en sterk base i karbonfiber og smarte airbags – det dreier seg om virkelig sikkerhet også. Til de grader at du kan føle deg trygg ved å parkere den nyfødte der bak – det er ISOFIX på begge baksetene.

Og man kommer seg inn og ut via den vanlige dramaturgien – bare at her er dørene bredere enn vanlig og ingen B-stolpe gjør det visstnok enkelt å tre seg inn der bak.

Jeg liker navnet på han som har satt forstillingen i scene – KATSAD heter dørmekanismen. Det betyr Koenigsegg Automated Twisted Synchrohelix Actuation Doors!

1200 mennesker kan ha glede av denne nye bilen på samme tid, den skal nemlig bygges i 300 eksemplarer.

Ta også med at folkene i Ängelholm samtidig har hatt tid til å foredle fjorårets Jesko.

Den nye versjonen heter Jesko Absolut og er en mer landevei-fokusert versjon enn den opprinnelige som visstnok har bane-tendenser.

Poenget med Absolut er åpenbart først og fremst at den er forfinet aerodynamisk. Nå er den nede på Cw=0,278 – svært lavt, uten at vi vet hvor mye originalen var på.

Denne vil bli vanvittig rask, sier Christian von Königsegg.

Hvor rask?

– Det vil tiden vise, sier han og antyder nye rekordkjøringer. – Men når vi regner på det ser vi at den vil bli uvirkelig rask.

Så rask at han i presentasjonen skriver «Den raskeste Koenigsegg noensinne – og for alltid»

Hva i all verden skal han strekke seg etter da?

Powered by Labrador CMS