Karma Revero GT
Karma Revero GT
Karma Revero GT
Karma Revero GT
Karma Revero GT
Karma Revero GT
Karma Revero GT
Karma Revero GT
Karma Revero GT
Karma Revero GT
Karma Revero GT
Karma Revero GT
Karma Revero GT
Karma Revero GT
Karma Revero GT
Karma Revero GT
Karma Revero GT
Karma Revero GT
Karma Revero GT
Karma Revero GT
Karma Revero GT
Karma Revero GT
Karma Revero GT
Karma Revero GT

Frem fra glemselen

Karma er en bil som på mange måter har sklidd i bakgrunnen etter at kineserne overtok for fem års tid siden. Nå hadde de bestemt seg for å vise seg frem, på utstillingen i Genève.

Publisert Sist oppdatert

Det ble bomtur, selv om de hadde jo åpenbart vært der – enkelte av bildene de har lagt i fotoalbumet sitt er tatt med kjente Genève-attraksjoner som kulisser.

Men de har jo et visst nærvær i Europa igjen da. Med egne forretninger nær Valencia, i Paris og Hilversum og en rett utenfor Stockholm – og flere skal det bli, lover de.

To biler skulle de deltatt med, begge plug-in utgaver. Den opprinnelige Revero, og den nye Revero GT som er den som selges i USA nå.

Nå har jeg litt problemer med å skjønne hva den opprinnelige Revero har her å gjøre. Det er jo den egentlige Henrik Fisker-modellen med en firesylindret turbomotor som har et mindre batteri og kortere rekkevidde enn GT.

Revero GT ble utnevnt til årets grønne luksusbil for 2020 (hvordan kommer de på alle disse prisene?).

Den drives av BMWs elegante tresylindrede motor fra i8 (i stedet for GMs 2-liters firer) som også leverer strøm til batterier. Rekkevidde på bare strøm er oppunder 100 km, men med bensinmotoren til hjelp er vi oppe på 530 km.

Dessuten er det to elmotorer, en for hvert bakhjul med all den elektroniske styringen av momentet du kan ønske deg. Til sammen byr systemet på 400 kW (544 hk) og 746 Nm og en toppfart på 201 km/t. Vekten er på 2291 kg – det er 159 kg mindre enn Rovero.

Så er det visst også skjedd en del endringer både på eksteriør og interiør, men Karma er en av de bilene jeg aldri har likt utseendet på og på bilder ser det ut som forbedringene bare er endringer, så dermed er jeg vel like interessert.

Hvor det ble av karosseriet som Pininfarina lagde for dem i fjor aner jeg ikke, det virker ikke som om de hadde tenkt å vise fem den. (Kanskje Pininfarina ville hatt den på sin stand.)

Og det siste jeg måtte få oppklart er hvorfor de ikke også tok med seg GTS-versjonen med 536 helektriske hestekrefter. Den skal jo i salg i California neste måned.

Jeg hadde ikke hatt noe imot å få tatt en titt på SC1 og SC2 prototypene heller, men de ville vel ikke rote bort Europa-returen sin med altfor mye som var irrelevant.

Powered by Labrador CMS