Xpeng P7
Xpeng P7
Xpeng P7
Xpeng P7
Xpeng P7
Xpeng P7
Xpeng P7
Xpeng P7
Xpeng P7
Xpeng P7
Xpeng P7
Xpeng P7
Xpeng P7
Xpeng P7
Xpeng P7
Xpeng P7
Xpeng P7
Xpeng P7
Xpeng P7
Xpeng P7
Xpeng P7
Xpeng P7

Volumselgere på løpende bånd

For noen uker siden hadde de færreste nordmenn hørt om Xpeng. Nå har det kinesiske merket lansert nok en ny modell. Den er som skapt for Norge.

Publisert Sist oppdatert

Forrige uke presenterte vi en ny norsk bilimportør, Zero Emission Mobility AS (ZEM) som skal importere el-SUV-en Xpeng G3 – en direkte konkurrent til Tesla Model Y som ifølge Tesla kommer til Europa først neste år.

Mandag kunne vi fortelle at bilen er priset et godt stykke under den amerikanske konkurrenten og at leveringene starter i løpet av høsten. Dessuten lover importøren at alle som bestiller bil innen 15. juni vil få den levert i løpet av 2020.

Men den kinesiske produsenten har mer i ermet – nå har de lansert Xpeng P7, en el-sedan som med målene 488 x 190 x 145 cm og en akselavstand på 300 cm ligger mellom Tesla Model 3 og Model S.

Basert på de første bildene ser bilen ut til å ha tiltalende design og det antydes at den vil konkurrere med Model 3 på både pris og rekkevidde. På hjemmesiden oppgir Xpeng priser i området kr 350.000 til 550.000 med dagens svake kronekurs.

Bilen skal leveres i flere utgaver. Den rimeligste er bakhjulsdrevet og har en rekkevidde på 568 km basert på den gamle NEDC-syklusen.

Så får man en super-long-range RWD (bakhjulsdrevet) modell med hele 706 kilometer rekkevidde (fortsatt NEDC, så regn med 20-25 prosent lavere WLTP-verdi, men dog!).

Toppmodellen har firehjulsdrift og en oppgitt 0-100-tid på 4,3 sekunder, men her er ikke rekkevidden oppgitt.

Batterikapasiteten er oppgitt til hele 80,9 kWt, og på tross av høy kapasitet skal pakken være kompakt med en høyde på 11 cm og høy energitetthet. Ifølge Xpeng skal ti minutter hurtiglading gi en rekkevidde på 120 kilometer.

Xpeng P7 er bygget på en plattform som er utviklet i samarbeid med Porsche, og Xpeng oppgir at de benytter kvalitetskomponenter som Brembo bremser og Bosch ABS.

Videre skal bilen være rigget for selvkjøring på nivå 3 med 14 kameraer som overvåker 360 grader rundt bilen, samt 12 ultrasoniske sensorer og 5 millimeterbølge radarer som «ser» veien 200 meter forover selv gjennom regn og tåke.

Alle data som innhentes prosesseres gjennom Nvidias avansert Drive AGX Zavier selvkjørings-computere som P7 skal være første bil til å benytte. Den skal være i stand til å prosessere 30 billioner operasjoner i sekundet og er Nvidias svar på Teslas Full Self Driving.

Bilen har Xpilot autonomi som vi omtalte i forbindelse med G3, noe som blant annet inkluderer adaptiv cruise, filholder, GPS-styrt autopilot, trafikklys-gjenkjenning og automatisk parkering.

Interiøret ser ut til å være gjennomført i høy kvalitet med nappa skinn og skjermer som er store, uten å bli vulgært store, samt et lydanlegg på 600 watt fra Dynaudio. Andre premium-elementer er panorama soltak og rammeløse dører.

Bilen er tilgjengelig i Kina nå. Den norske importøren er forsiktig med å uttale seg, men antyder at de har mål om å lansere P7 rundt påsketider 2021.

Powered by Labrador CMS