MW Motors Luca EV
Foto: MW Motors
MW Motors Luca EV
Foto: MW Motors
MW Motors Luca EV
Foto: MW Motors
MW Motors Luca EV
Foto: MW Motors
MW Motors Luca EV
Foto: MW Motors
MW Motors Luca EV
Foto: MW Motors
MW Motors Luca EV
Foto: MW Motors
MW Motors Luca EV
Foto: MW Motors
MW Motors Luca EV
Foto: MW Motors
MW Motors Luca EV
Foto: MW Motors
MW Motors Luca EV
Foto: MW Motors
MW Motors Luca EV
Foto: MW Motors
MW Motors Luca EV
Foto: MW Motors
MW Motors Luca EV
Foto: MW Motors
MW Motors Luca EV
Foto: MW Motors
MW Motors Luca EV
Foto: MW Motors
MW Motors Luca EV
Foto: MW Motors
MW Motors Luca EV
Foto: MW Motors
MW Motors Luca EV
Foto: MW Motors
MW Motors Luca EV
Foto: MW Motors
MW Motors Luca EV
Foto: MW Motors
MW Motors Luca EV
Foto: MW Motors
MW Motors Luca EV
Foto: MW Motors
MW Motors Luca EV
Foto: MW Motors
MW Motors Luca EV
Foto: MW Motors
MW Motors Luca EV
Foto: MW Motors
MW Motors Luca EV
Foto: MW Motors
MW Motors Luca EV
Foto: MW Motors
MW Motors Luca EV
Foto: MW Motors
MW Motors Luca EV
Foto: MW Motors
MW Motors Luca EV
Foto: MW Motors
MW Motors Luca EV
Foto: MW Motors
MW Motors Luca EV
Foto: MW Motors
MW Motors Luca EV
Foto: MW Motors
MW Motors Luca EV
Foto: MW Motors
MW Motors Luca EV
Foto: MW Motors
MW Motors Luca EV
Foto: MW Motors
MW Motors Luca EV
Foto: MW Motors
MW Motors Luca EV
Foto: MW Motors
MW Motors Luca EV
Foto: MW Motors
MW Motors Luca EV
Foto: MW Motors
MW Motors Luca EV
Foto: MW Motors
MW Motors Luca EV
Foto: MW Motors
MW Motors Luca EV
Foto: MW Motors
MW Motors Spartan EV
Foto: MW Motors
MW Motors Spartan EV
Foto: MW Motors
MW Motors Spartan EV
Foto: MW Motors
MW Motors Spartan EV
Foto: MW Motors
MW Motors Spartan EV
Foto: MW Motors
MW Motors Spartan EV
Foto: MW Motors
MW Motors Spartan EV
Foto: MW Motors
MW Motors Spartan EV
Foto: MW Motors

Retro i ny innpakning

Her får vi et nytt møte med en bil vi omtalte for nokså nøyaktig to år siden. Nå er den klar for salg, til og med i to ulike varianter.

Publisert Sist oppdatert

MW Motors snublet kollega Jon Winding-Sørensen borti for et par år siden. Du bør absolutt ta deg tid til å lese historien hans som du finner her.

Den gang fortonet det seg som et entusiastprosjekt basert på en gammel Tatra, men Maurice Ward, initialene i MW Motors, hadde tydeligvis planer om å la flere få tilgang til den lekre kreasjonen.

Bilen selges med rattet på den siden du vil – England er tydeligvis et interessant marked for den tsjekkiske produsenten. Og den fins i to ulike versjoner når det gjelder motorisering.

Opprinnelig benyttet produsenten små motorer i hvert av hjulene, hver på 12,5 kW slik at man fikk en samlet effekt på 66 hestekrefter. Du syns det høres lite ut? Ta med i regnestykket at bilen kun veier 815 kg så blir det ikke så ille like vel.

Fordelen med nav-motorene er at man får bagasjerom både foran og bak.

Men det var ikke alle kundene som likte denne løsningen, så nå har MW kommet opp med et alternativ der de fire nav-motorene er erstattet av én enkel montert på frontakselen. Denne har en effekt på 75 hester, altså litt mer enn de fire til sammen.

Til gjengjeld veier bilen noe mer, 886 kg, siden produsenten også har lagt inn en litt kraftigere batteripakke på 26,4 kWt. Dessuten har de modifisert chassis og bremser.

De oppgir en rekkevidde på 310 kilometer «basert på egen erfaring» – noen offisielle WLTP-tall foreligger ikke så langt. Den tar deg til 100 på 9,8 og videre til en potensiell toppfart på 140 km/t.

Den nye løsningen er tydeligvis rimeligere enn den opprinnelige, for de priser bilen til 30.000 euro mens du må ut med 40.000 for den med fire motorer og mindre effekt. Da blir vel valget ganske enkelt. Inkludert i prisen er fullt skinninteriør.

Jeg kan ikke unngå å nevne at MW også jobber med å tilby en annen modell – nemlig Spartan EV. En skikkelig 4x4 basert på den legendariske Hunter-plattformen fra russiske UAZ som har vært under utvikling siden 1941.

MW-versjonen er 100 prosent elektrisk, og du kan velge mellom batteripakker på 56 eller 90 kWt. Med denne hevder MW å være de første som tilbyr ekte 4x4 fremkommelighet med utslippsfri drivlinje.

Jeg syns MW har en flott beskrivelse av målgruppen for Spartan:

«Den er bygget for kunder som er sveket av de store produsentene, ekte 4x4 entusiaster, bønder, skogsarbeidere, ekstremaktivitet-utøvere, gruveselskaper – personer og selskaper som er ute etter rå ytelser, ikke fancy interiører eller tilbehør. Ikke alle trenger en eksklusiv avlshingst, mange foretrekker rett og slett en arbeidsgamp, og det er denne nisjen Spartan fyller.»

Her får man også mye for pengene – prislappen er moderate 40.000 euro.

Powered by Labrador CMS