Kia Sorento Plug-in Hybrid
Kia Sorento Plug-in Hybrid
Kia Sorento Plug-in Hybrid
Kia Sorento Plug-in Hybrid
Kia Sorento Plug-in Hybrid
Kia Sorento Plug-in Hybrid
Kia Sorento Plug-in Hybrid
Kia Sorento Plug-in Hybrid
Kia Sorento Plug-in Hybrid
Kia Sorento Plug-in Hybrid
Kia Sorento Plug-in Hybrid

Kia presenterer ladbar Sorento

I dag avslører Kia informasjon om Sorento i den mest interessante versjonen for Norge. Den har en egenskap man ikke finner på så mange ladbare hybrider.

Publisert Sist oppdatert

Sorento Plug-in Hybrid er nemlig en av få ladbare SUV-er med mulighet for tre seterader. Sorento bygges på Hyundai/Kias nye plattform for mellomstore SUV-er og er designet fra start med tanke på elektriske drivlinjer.

Plug-in Hybriden blir den andre elektrifiserte modellen i Sorento-familien og etterfølger diesel- og hybrid-versjonene. Plug-in hybriden kombinerer en turbo bensinmotor med en batteripakke og elektrisk motor, og kortere kjøreturer kan gjøres helelektrisk uten utslipp.

Den nye plattformen og størrelsen på bilen gir god plass til passasjerer og bagasje, og syv seter som i diesel og hybridversjonene.

– Nye Sorento blir en av de mest romslige og fleksible ladbare SUV-ene, og vi ser frem til å lansere den tidlig neste år, sier Irene Solstad, adm. direktør for Kia i Bertel O. Steen.

– God plass, mulighet for syv seter, firehjulsdrift og god elektrisk rekkevidde gjør nye Sorento veldig aktuell.

Salget av elektrifiserte modeller øker i Europa, og i første halvdel av 2020 sto disse ifølge Kia for rundt en fjerdedel av alle deres biler solgt i Europa. I Norge utgjør de elektrifiserte modellene ifølge OFV over 70 prosent av Kia-salget.

Høye ytelser, lave utslipp
Sorento Plug-in har lave teoretiske utslipp og er i tillegg modellen i Sorento-serien med høyest ytelser.

Drivlinjen består av en 1,6-liters turbo bensinmotor med 180 hk og 265 Nm kombinert med et litium-ion polymer batteri på 13,8 kWt og en elektrisk motor på 66,9 kW og 304 Nm.

Samlet effekt er 265 hk og et dreiemoment på 350 Nm. Kreftene sendes til alle fire hjul via en sekstrinns automatkasse.

Elektrisk rekkevidde og CO2-utslipp er ikke typegodkjent og bekreftes nærmere lansering. Det er imidlertid grunn til å anta at den elektriske rekkevidden blir godt over 50 kilometer.

Design og utforming
Kias nye platform muliggjør at batteripakken plasseres under gulvet slik at plass for passasjerer og bagasje utnyttes best mulig.

De lover godt med plass for fem eller syv personer, og i tillegg har bilen god bagasjekapasitet – med to seterader er det opp til 809 liter for syv-seter, og 898 liter for femseter. Med tre seterader og syv seter er bagasjerommet på 175 liter. (179 liter i hybridvarianten)

Sorento Plug-in Hybrid har samme eksteriørdesign som de øvrige varianter i modellrekken, men skiller seg ut med ‘eco plug-in’ emblem og ladeluke.

I interiøret er også det meste uendret, bortsett fra det digitale instrumentpanelet på 12,3 tommer som er redesignet med ny grafikk for å gi sjåføren god oversikt over drivlinjen som batteristatus og energioverføring.

Infotainment-skjermen på 10,25 tommer har ny funksjonalitet slik at man enkelt kan lokalisere ladepunkter underveis.

Nye Sorento produseres på Kias fabrikk i Hwasung, Korea og salget av Plug-in Hybriden starter i Europa tidlig neste år.

Powered by Labrador CMS