Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4

En titt inn i Volkswagens neste ID

Volkswagen har startet nedtellingen til lanseringen av sin første el-SUV. Her får du en titt på innsiden av ID.4.

Publisert Sist oppdatert

Volkswagens andre bil ut på den dedikerte MEB-plattformen skal debutere om noen uker, og de forteller at den får «plassforhold som en konvensjonell SUV i den nest største klassen».

Da mener de Tiguan Allspace av egne modeller, eller søstermodellen Kodiaq fra Skoda. Det blir interessant å sjekke når vi får tekniske detaljer og mål.

Om du vil ta en titt på lillebror ID.3 så er den nå på plass hos de fleste VW-forhandlere etter at første skipslast ankom landet forrige uke.

Nordmenn har som kjent en forkjærlighet for biler med firehjulsdrift, og den muligheten finnes ikke i ID.3, så da blir storebror ID.4 alternativet. Men ikke på en god stund enda. Det er nemlig kun biler med bakhjulsdrift som blir tilgjengelige i startfasen.

ID.4 får sin verdenspremiere 23. september, og kort tid senere åpner Volkswagen-forhandlerne for bestilling – dog kun for biler med tohjulsdrift. Nøyer du deg med det, kan du muligens ha en bil i garasjen allerede innen vi snur om kalenderen til 2021. Bilen er allerede i produksjon.

Volkswagen lover at interiør som er nyskapende i forhold til sammenlignbare modeller fra merket. Takket være den kompakte elektriske drivlinjen, er den innvendige plassen større.

Sjefsdesigner i Volkswagengruppen, Klaus Zyciora, har følgende formel for bilen: «Utvendig frihet, innvendig fri plass». Han tegnet bilen i sin tidligere jobb som leder av designavdelingen til Volkswagen, sammen med sitt team.

– ID.4 introduserer en ny romfølelse i sin klasse, sier Zyciora.

Typisk SUV
– Gleden begynner idet du setter deg inn, fortsetter Zycoria. – Dørhåndtakene i ID.4 flukter med karosseriet, og betjenes elektrisk. Fører og passasjerer stiger inn gjennom store døråpninger, og sitter høyt.

I baksetet er det like mye plass som i en konvensjonell SUV i den nest største klassen. Også rikelig med bagasje kan tas med – allerede med bakseteryggen oppreist rommer bagasjerommet 543 liter.

Det innvendige designet i ID.4 understreker de generøse plassforholdene. Akkurat som utvendig virker det flytende og lett, og konsentrert om det vesentlige.

– Den intuitive betjeningen i ID.3 introduserer en ny, elektrisk letthet i klassen for crossover-SUV-er, sier Zyciora.

Lyssignaler
«ID. Light» er en nyskapende funksjon som blir standard i hele ID.-familien. Lysbåndet under frontruta gir støtte til sjåføren i mange situasjoner, med lyssignaler i ulike farger som oppfattes intuitivt.

På denne måten ønsker for eksempel «ID. Light» føreren velkommen, og viser at bilen er klar til å kjøre.

«ID. Light» fremhever også støtten fra assistentsystemer og navigasjonssystemet. Lyssignalet viser for eksempel om du snart må bremse, eller når du får et innkommende anrop.

Sammen med navigasjonssystemet hjelper «ID. Light» deg med å komme gjennom trafikken med god flyt. Blinkende signaler viser anbefalt filskift, og systemet varsler også om du kjører i feil fil.

Volkswagen forteller videre at forsetene i ID.4 er både sportslige og komfortable.

I introduksjonsmodellen ID.4 1ST Max, som blir tilgjengelig fra introduksjonen i Norge, har det også godkjenningsmerke fra den tyske foreningen «Aksjon Sunne Rygger». De kan justeres elektrisk, og den pneumatiske korsryggstøtten har massasjefunksjon.

Materialvalgene understreker Lounge-karakteren. Trekkene er i en kombinasjon av kunstskinn og ArtVelours – et mikrofibermaterial, som blir framstilt av rundt 20% resirkulerte PET-flasker.

Mobilitetens fremtid er elektrisk. Derfor investerer Volkswagen gjennom strategien «Transform 2025+» elleve milliarder euro i elektrisk mobilitet.

Powered by Labrador CMS