Hyndai Tucson 2021
Hyndai Tucson 2021
Hyndai Tucson 2021
Hyndai Tucson 2021
Hyndai Tucson 2021
Hyndai Tucson 2021
Hyndai Tucson 2021
Hyndai Tucson 2021
Hyndai Tucson 2021
Hyndai Tucson 2021
Hyndai Tucson 2021
Hyndai Tucson 2021
Hyndai Tucson 2021

Ny Hyundai Tucson blir ladbar

Hyundai har i natt vist sin nye Tucson. Til Norge kommer den som ladbar hybrid tidlig i 2021.

Publisert Sist oppdatert

Etter tre generasjoner og 16 år på markedet er Tucson blitt Hyundais mest solgte SUV. Nå kommer den i helt ny innpakning med et radikalt design, høyt sikkerhetsnivå og en drivlinje som passer fint inn i det norske avgiftssystemet.

Det første man legger merke til er at bilens kjørelys skjuler seg i grillen når de ikke er tent. Hyundai kaller dette Parametric Jewel Hidden Lights, og det gir nye Tucson et unikt design både i dagslys og i mørket.

I hekken overføres det samme temaet til LED-lyktene som strekker seg i hele bilens bredde. Bakre vindusvisker sitter skjult under hekkspoileren øverst på bakluka.

Nye Tucson har en lengde på 450 cm (+ 20 mm), er 186,5 cm bred (+ 15 mm) og rager 165 cm (+ 5 mm) over asfalten. Akselavstanden er 268 cm (+ 10 mm)

Skjermen som inneholder instrumentpanelet, er senket slik at toppen flukter med resten av dashbordet. Infotainment-anlegget har en berøringsskjerm på 10,25 tommer, og under skjermen sitter et berøringspanel for styring av klimaanlegget.

En annen detalj i nye Tucson er skjulte lufteventiler som kombinerer direkte og indirekte ventilasjon for å gi et mer behagelig klima i bilen.

Siste versjon av Hyundais Bluelink telematikk er på plass i nye Tucson. Gjennom en dedikert app kan brukerne finne frem til bilen, åpne og låse den samt sjekke status for drivstoff etc.

Om bilen må parkeres mellom 200 meter og 2 km fra endelig destinasjon, kan man navigere helt frem ved hjelp av denne appen på en smartfon.

Hyundai Live Services gir trafikkinformasjon i sanntid, hjelper å finne ledig parkeringsplass, viser vei til bensinstasjoner (inkludert priser) og holder deg oppdatert om værsituasjonen.

Bilen har tre-sone klimaanlegg slik at passasjerene i baksetet kan velge ønsket innstilling. Det er varmeseter både foran og bak, mens forsetene i tillegg har ventilasjon for varme dager.

Tucson har de siste oppdateringer på sikkerhetsfronten, noe som blant annet inkluderer en kollisjonspute mellom fører og forsetepassasjer. Anti-kollisjonssystemet reagerer i tillegg til biler og fotgjengere også på syklister og dyr.

Blant andre detaljer kan vi nevne at bilen kan parkeres ubetjent via nøkkelen – kjekt om man befinner seg i et trangt parkeringshus.

Internasjonalt tilbys Tucson med et utvalg bensin- og dieselmotorer, inkludert hybride og mildhybrid-varianter.

Om noen måneder følger en ladbar hybrid, og det er denne som er aktuell for Norge. Drivlinjen tilsvarer den som benyttes i nye Santa Fe Plug-in og kombinerer en 1,6-liters turbo bensinmotor med elmotor til en samlet effekt på 265 hk og et dreiemoment på 350 Nm.

Vi får foreløpig ikke informasjon om elektrisk rekkevidde, men regner med at den blir på minst 50 kilometer om batteripakken (13,8 kWt) også er den samme som i Santa Fe.

De europeiske bilene produseres i Hyundais fabrikk i Den Tsjekkiske Republikk, og nye Tucson Plug-in er på det norske markedet tidlig 2021.

Powered by Labrador CMS