Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4

Her er Volkswagens første el-SUV

Som lovet lanserer Volkswagen sin andre ID-modell og sin første SUV basert på MEB-plattformen. Det blir interessant å se hvordan den takler konkurransen mot sin tsjekkiske fetter.

Publisert Sist oppdatert

Tre uker er gått siden Skoda fikk være først ute av konsernmedlemmene til å presentere sin Enyaq – første SUV basert på den fleksible MEB-plattformen som de nærmeste årene skal ligge under en rekke av konsernets elbiler.

Seat har fortsatt ikke fått vise sin Elborn i ferdig form, men det drøyer neppe lenge før også den er offisiell.

Felles for alle disse bilene er at de bygges ved VW-gruppens hypermoderne og CO2-nøytrale fabrikk i Zwickau, øst i Tyskland.

Med målene 458 x 185 x 163 cm over en akselavstand på 277 cm er ID.4 litt kortere (65 mm) og smalere (27 mm) enn Enyaq. Høyden (- 4mm) og akselavstanden (- 1mm) er så å si identiske. Skoda kan skryte av 42 liter mer bagasjeplass.

Drivlinjen er også kjent for dere som har studert Enyaq. ID.4 kommer i første runde med bakhjulsdrift, motoren yter 150 kW (204 hk) og batteriet har en kapasitet på 77 kW netto.

Hurtiglading på inntil 125 kW sørger for å øke rekkevidden med 320 km i løpet av en halv time.

I startfasen skal den norske VW-organisasjonen selge bilen i to velutstyrte spesialutgaver med betegnelse ID4.1st og ID.4 1st Max.

Bilene står på 20-tommers felger og inkluderer en eksteriørpakke med mørke ruten. Videre inngår blant annet varme i forseter og ratt, ambiente-belysning i 30 ulike farger, ryggekamera, to-soners klimaanlegg og oppvarmet frontrute.

Navigasjonssystemet Discover Pro samt fire USB-porter er standard sammen med en rekke elektroniske støttesystemer som Front Assist, adaptiv cruise og Lane Assist. Andre spesialiteter for Norge er varmepumpe og tilhengerfeste.

Max-modellen har ifølge importøren inkludert nær sagt hele tilbehørskatalogen som standard.

Begge lanseringsmodellene er begrenset til et antall på 27.000 biler, og når disse er utsolgt startet produksjonen av biler som utstyres etter kundens ønsker.

Harald A. Møller har samlet det mest populære utstyret i pakker slik at kundene får oversiktlige valgmuligheter.

Prisene starter på 426.900 for en ID.4 1st mens toppmodellen Max har en prislapp på kr 509.500 inkl. leveringsomkostninger. De første bilene skal være på plass i Norge tidlig 2021.

En toppmodell med mer effekt, lengre rekkevidde og firehjulsdrift vil bli lansert neste år, men Volkswagen venter med å åpne for bestilling til flere detaljer foreligger. Det har jo vært en del kommentarer rundt Skodas tidlige binding av kunder som ønsker en slik modell.

Du kan imidlertid sette deg på en reservasjonsliste for å få et tidlig kønummer.

Powered by Labrador CMS