-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Elektrisk 500 med 3 dører
Nå begynner det virkelig å skje ting rundt Fiats minste elektriske. Første leveringer i mars neste år og priser rundt 200.000.
Vi har jo lenge hørt at Fiat skal gjøre sin 500-modell batterielektrisk.
Nå er den endelig presentert slik at vi ser og vet hva dette vil bli.
Når man ser den, kan man nesten ta feil av den og den første gjenfødte 500-bilen fra 2007. Men den er jo fornyet en gang siden det. Og i forhold til den 500 du kan kjøpe i dag er også alt nytt, selv om det ikke ser slik ut nå heller.
Denne bilen er bygget på en ny plattform, spesielt utviklet for batterielektriske småbiler. Men ikke fullt så småbil som sist. Her har de lagt på 6 cm i lengden, til 363 cm, og 6 i bredden, til 169. Den er forresten litt høyere også, 153.
Og som man ser av noen av bildene: Karosseriet kan leveres i en svært spesiell versjon. 3+1 kaller de den – poenget er at den har vanlig dør på førersiden, men på fortaussiden har den en smal, bakhengslet bakdør i tillegg slik at det går an å komme ut og inn av baksetene uten å slangemenneske seg.
Ideen er selvfølgelig eldgammel, og ble blant annet benyttet på første generasjon av Mini Clubman.
Umiddelbart husker jeg en Fiesta konsept fra cirka 1990 som het URBA – men den var ikke så original. Fra høyre side så den ut som en vanlig firedørs, fra venstre som en vanlig todørs.
Den bakhengslete døren på Fiaten er selvfølgelig mye smartere, for der dropper man B-stolpen.
For å sikre stivheten har man lagt på forsterkninger til en verdi av 30 kg. Fiat påstår at det ikke går ut over verken kjøreegenskaper eller rekkevidde.
Og siden elbiler lever av rekkevidde, så skal nok denne greie seg: 320 km. Der er vi nesten på høyde med Peugeot 208. 85 kW systemet kan lade batteriet fra null til 80 % på 35 minutter. Og på fem minutter har du nok til 50 km, nok til at du kommer deg hjem.
Bilen har en motor på 94 hk, men i tillegg til den store batteripakken på 42 kWt finnes det en mindre på 23,8 kW, som gir deg 180 km.
Det er selvfølgelig en rekke utstyrsvarianter her, skjermer og konnektivitet også, og heldigvis kan den fremdeles leveres med det store canvas-taket som virkelig gir deg følelsen av åpen bil.