Porsche Taycan Cross Turismo
Rendering: Jean Francois Hubert / SB-Medien
Porsche Taycan Cross Turismo
Rendering: Jean Francois Hubert / SB-Medien
Porsche Taycan Cross Turismo
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Porsche Taycan Cross Turismo
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Porsche Taycan Cross Turismo
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Porsche Taycan Cross Turismo
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Porsche Taycan Cross Turismo
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Porsche Taycan Cross Turismo
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Porsche Taycan Cross Turismo
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Porsche Taycan Cross Turismo
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Porsche Taycan Cross Turismo
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Porsche Taycan Cross Turismo
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Porsche Taycan Cross Turismo
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Porsche Taycan Cross Turismo
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Porsche Taycan Cross Turismo
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Porsche Taycan Cross Turismo
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Porsche Taycan Cross Turismo
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Porsche Taycan Cross Turismo
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Porsche Taycan Cross Turismo
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Porsche Taycan Cross Turismo
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Porsche Taycan Cross Turismo
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Porsche Taycan Cross Turismo
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©

Se opp for denne i kollektivfeltet

Ved utgangen av oktober passerte Porsche Taycan en norsk milepæl da den rundet 1000 registreringer. Modellen på disse bildene vil gjøre Porsches elbil enda mer populær.

Publisert Sist oppdatert

Den skulle egentlig vært lansert omtrent nå, men pandemien har medført at Taycan Cross Turismo, som en rekke andre elbilnyheter, er utsatt til neste år. Vi skal neppe langt inn i det nye året før Porsche slipper offisielle bilder.

Men hvorfor vente til neste år når vi i dag kan servere bilder av en helt umaskert bil?

En første forsmak fikk vi på Genève-utstillingen i 2018 gjennom Mission E Cross Turismo som hadde økt bakkeklaring og var utstyrt med detaljer som fikk oss til å tenke i retning Cross Country / Allroad.

Det har ikke bilen på bildene, og den ligger nærmere asfalten enn konseptet gjorde. Tidligere har vi også sett prototyper utstyrt med takrails.

Vi skal ikke se bort fra at Porsche har to varianter i tankene, en stasjonsvogn ala Panamera Sport Turismo og en røffere Cross Turismo for å nå enda bredere målgrupper. Det er jo langt fra uvanlig for Porsche å lage mange varianter av sin relativt begrensede lineup.

Taycan Cross Turismo er den som står fremst i lanseringskøen. Den vil få drivlinjer tilsvarende dem som tilbys i sedanen med 4S som innstegsmodell til rundt millionen, samt Turbo og Turbo S for dem som ønsker enda mer ytelse.

Taycan 4S har 435 hestekrefter mens toppmodellen Turbo S har 625 (750 over en kortere periode). Firehjulsdrift er standard i alle versjoner, bortsett fra i basisversjonen Taycan S som kun selges i Kina.

Porsche tilbyr to alternative batteripakker til Taycan, med henholdsvis 79,2 og 93,4 kWt. I sedanen gir det rekkevidde på mellom 40 og 46 mil avhengig av modell.

Maks ladefart er henholdsvis 225 og 270 kW, så du øker rekkevidden betydelig etter et kvarter på en hurtiglader.

Porsches salgsrekord på ett år i Norge er 749 biler i 2018. Med to måneder gjenstående av 2020 har de allerede passert 1435 biler, hvorav Taycan utgjør hele 1004. Det er grunn til å tro at Taycan-rushet fortsetter når Cross Turismo lanseres neste år.

Porsche har mer elektrisk på gang. Det er allerede offisielt at neste generasjon Macan kommer som elbil, og det spekuleres i en elektrisk 718.

Powered by Labrador CMS