Harley-Davidson Serial 1
Harley-Davidson Serial 1
Harley-Davidson Serial 1
Harley-Davidson Serial 1
Harley-Davidson Serial 1
Harley-Davidson Serial 1
Harley-Davidson Serial 1
Harley-Davidson Serial 1
Harley-Davidson Serial 1
Harley-Davidson Serial 1
Harley-Davidson Serial 1
Harley-Davidson Serial 1

Din neste Harley er en e-sykkel

Denne var det ingen som så komme. Selv om den nå er en "ekte" Harley ble den utviklet langt unna firmaets ledelse. Men i dag blir det "ulovlige" prosjektet omfavnet.

Publisert Sist oppdatert

Harley har avlevert en pressemelding i anledning av at de snart skal presentere denne el-sykkelen offentlig.

De forteller at den ble konstruert og at prototypen ble bygget og testet i et lite anlegg langt unna hovedkontoret. Men av fabrikkens egne folk. En håndfull mennesker som hadde like mye dilla på sykkel som på motorsykkel.

I det hele tatt er Harley Davidson akkurat nå mye mer interessert i å bygge en liten historie rundt deres siste innslag på markedet – for det er ikke tvil om denne skal bygges for salg.

Men tekniske detaljer deler de foreløpig ikke. Jeg aner ikke noe om batteriet eller ladingen, men slike ting er egentlig ikke spennende. Takket være regelverket er det som regel uni-spesifikasjoner på slike ting nå.

Derfor er det vel egentlig bare designen som skiller de forskjellige fra hverandre.

Denne som heter Serial 1 er en kompromissløs hilsen til Harleys aller første, Serial Number One, fra 1903. En motorsykkel som var helt der oppe med Ford T når det gjelder å sette verden på hjul.

Dette er en sykkel som har stil fra pionertiden, og det ser ut på Brooks-setet med fjærer at man legger minst like stor vekt på komfort og stilig håndverk som de legger vekt på funksjon.

Det tok ikke lang tid, så ble Serial 1 til en egen avdeling hos Harley Davidson, ledet av en ganske tung gruppe mennesker med produktutviklere og marketing-spesialister blandet inn.

Det er jo ingen grunn til at ikke Harley Davidson også skal ta dette segmentet på alvor. Det globale el-sykkel-salget endte på mer enn 15 milliarder dollar i fjor og man regner med 6 prosent vekst hvert år frem til 2025.

Det er ikke samme utsikter for tunge, tradisjonelle motorsykler.

Powered by Labrador CMS